lördag, december 19, 2009

Svulstig, men lite hycklande reklam från reklamradion

"80-talet är tillbaka", är kanske sloganen som reklamradiostationerna har som tema med sin nya kampanj-film. Kul att de bjuder på sig själva så mycket. (Men var är Fylking?!)




Målet med filmen är att uppmärksamma de dyra koncessionsavgifter som reklamfinansierad radio måste betala i Sverige - totalt 36 miljoner per år. Den gemensamma kampanjsajten hittar du här - www.rab.se

Och oavsett hur väl jag gillar kampanjer kan jag inte undgå att tycka att de är lite hycklande, då det är stationsnätverken själva som bestämt hur mycket de ska betala i avgift. Visst ligger det en hel del i det reklamradion säger - förutsättningarna och omvärlden har ändrats - men det är ändå inte helt logiskt att reklamradion ska få sänkta avgifter, bara för att TV4 har sluppit sin koncessionsavgift. Det är idag väldigt vanligt att folk får in TV-kanaler på andra sätt än via analoga TV-nätet, medan det förfarande är standard att lyssna på radio på det "traditionella" sättet med en radiomottagare.

Som Thomas Nilsson skriver:
"Problemet med radiobolagens önskemål att sänka eller avskaffa koncessionsavgifterna är att man då sätter spelreglerna ur spel. Det fanns massor av intresserade radiobolag som förlorade auktionerna och som därför berövades möjligheten att sända radio. Den som vann gjorde det mot löftet att betala den vinnande summan till staten varje år. Om man nu skulle avskaffa koncessionsavgiften, hur motiverar man att det är dagens radiobolag som får sända radio på frekvenserna, och inte de som förlorade? Man vill behålla vinsten, men man vill inte tävla för att vinna.

Tills radiobranschen kommer fram till vilken metod man vill att frekvenserna ska fördelas med tycker jag att regeringen lugnt kan ignorera morgondagens protest."

Tillägg: Sekunden efter jag postat detta hittade jag PAF:s intressanta diskussion kring:
Förslag på ny Radio- och TV-lag

Inga kommentarer: