fredag, februari 10, 2006

Du är en idiot!

Ja, jag kan säga det. Jag bor i ett fritt land. (Eller trodde att jag gjorde det i alla fall.) Jag har rätt att säga saker som du inte gillar, så länge jag inte förtalar dig eller hotar dig. Jag gillar exempelvis inte Sverigedemokraterna, men jag vill för den skull inte stifta lagar som förbjuder deras åsikter, hur ska man då kunna bemöta det de säger och få andra att inse hur fel rasisterna i (Sd) har?

Nej, läs vad andra har skrivit om "Muhammedgate" och Svenska säkerhetspolisens nedsläckning av ett politiskt partis hemsida. Det är viktigt!

Neo:s blogg drar paralleller till Kina:

Tänk dig att du levde i ett land där säkerhetstjänsten och regeringen kunde ta kontakt med en privat internetleverantör i akt och mening att övertyga denne att stänga ned en webbplats, trots att denna webbplats inte innehöll något olagligt innehåll.

Vilket land skulle det kunna vara, tro? Tja, i Kina går det till på det sättet, förstås. Kanske i andra diktaturstater också. Och just det - i Sverige.


Subjektiv:s inlägg är lika välskrivna som alltid:
Jag ryser betydligt mer på tanken på att Staten och dess hantlangare ska agera åsiktspolis och begränsa våra rättigheter än vad jag oroar mig över vad ett fåtal extremister både i och utanför Sverige kan tänkas hitta på.
Och kom ihåg det- det är inte de trevliga, politiskt korrekta åsikterna som vi måste försvara friheten för, de är lika tillåtna här som i Kina. Det är det vi inte gillar, det otrevliga, som vi måste bevara yttrandefriheten för. Läs vad Jonas Morian skriver om detta. Han passar också på att göra lite reklam för Voltaire.

Avsluta sedan dagen med att läsa det Henrik Alexandersson skriver:
SD är idioter, inget snack om saken. Men de har rätt att vara idioter. Och de har rätt att torgföra sina idiotiska åsikter.
Mer här, och här. Bilden som SÄPO använde som ursäkt när de sa åt (Sd):s internetleverantör har han lagt ut här. Jag gör det också, inte för att den är bra, men för att SÄPO ska få kämpa för att släcka ner alla sidor där bilden ligger. Jag anser dock att illustrationen är lite fyndig, men det är bara min åsikt, och den hoppas jag att jag får behålla. (snälla SÅPO)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu slog du krogben på dig själv.. "men jag vill för den skull _inte_ stifta lagar _mot_ att förbjuda deras åsikter".. dubbla negationer blir positivt, du vill alltså förbjuda deras åsikter? ;)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack HiDe! jag hoppas att du inte blev onödigt förvirrad över var min ståndpunkt ligger, oavsett felskrivningen. Den är korrigerad nu.

Anonym sa...

Bra initiativ!

Markus "LAKE" Berglund sa...

förresten HiDe, vad är "krogben"? ;-)

Anonym sa...

Från en dansk:

Som dansk er det med stor sorg, at jeg modtog det sidste bevis på, at broderlandet Sverige, nu er statskontrolleret, når det kommer til medierne. Længe har folkets stemme været berøvet i debatten og politikere været bange for at udtrykke deres egentlige meninger. Og nu er sidste fase så trådt i kraft, Orwell staten er en realitet, folkets stemme er nu statskontrolleret.

Men som vort svenske broderfolk hjalp flygtninge over sundet under krigen, er vi danskere parate nu. Svenske politiske flygtninge kan snart blive en realitet og vi lover at gengælde og gøre alt i vor magt for at hjælpe. Vi står det svenske folk bi og vore tanker, frie, går til jer.

Du gamla....du fria?

Anonym sa...

Ja jag har också länge undrat över var "Du gamla, du fria" tog vägen. Vi lever alltmer i en värld där det fria ordet först ska vara kontrollerat på ett eller annat sätt...hur fritt är det då? I förlängningen finns det då inte heller en chans att argumentera i det vardagliga mötet och möta varandras värderingar med förståelse och respekt.
Vem som helst och vad som helst kan inte förändra världen men du och jag kan göra det!
Om du bestämmer dig för att det ska bli fred i världen och jag också bestämmer mig för att det ska bli fred i världen...och sen att alla människor i hela världen härmar oss...hmm....då kan det ju inte bli nåt krig för vem kan kriga när man är ensam och inte har någon att kriga mot? Det blir ju som att skälla på väggen ju;)

Naivt? Klart det är;) Men samtigigt hävdar jag bestämt att början till en lösning ligger hos var och en av oss och att respektera alla människor och mötas med ordets makt och tala med de vise på latin etc etc Att möta varandra helt enkelt;)

Anonym sa...

Smart, Freivalds!

Först försöker vi övertyga våra motståndare i den muslimska världen om att pressen i vårt system är fi, och att regeringen inte kan påverka vad som pressen gör. Sedan, när några SD-muppar lägger ut en bild som retar (vissa) muslimer, då ser regeringen till att bilden försvinner. Och visar då att regeringen visst kontrollerar media i Sverige!
Och därmed kommer varje kontroversiell bild som media i Sverige visar i framtiden, och som inte censureras bort av regeringen (inte ens ett maniskt SÄPO kommer klara det!), i (vissa) muslimers ögon ses som godkänd/sanktionerad av den svenska regeringen. (Det är ju så det funkar i deras länder, så det är ju iofs helt naturligt för dom att tro det). Smart Freivalds!