torsdag, februari 02, 2012

Centerpartiets kommundagar 2012 - från insidan av #ckom12

I år är jag inbjuden att delta i Centerpartiets kommundagar i Västerås. Jag fick inbjudan i egenskap av Centerbloggare och tanken är att inleda kommundagarna med en nätverksträff för Centerbloggare och sedan får vi se hur resten av helgen artar sig.Med all sannolikhet blir det en del bloggat, det är väl lite av tanken med att bjuda in oss...

Centerpartiets Kommundagar 3-4 februari 2012

Twittra på #ckom12
Den officiella twitter-taggen är #ckom12. Ett ganska logiskt val.

#ckom12 på Twitter

Ett öppet partiprogram?

Det är för övrigt ganska spännande att vara Centerpartist just nu. Arbetet med det öppna partiprogrammet har redan börjat. Bland annat på Wikin, Framtidsbygget, där vem som helst kan göra redigeringar. Syftet är väl i första hand att få bra input och impulser, för jag tror knappast att så många av de redigeringar som görs kommer att komma med i slutdokumentet. Eller uttryckt i Framtidsbyggets egna ord:
"Framtidsbygget ska ses som ett levande dokument som fram till november 2012 inte nödvändigtvis är synonymt med vad Centerpartiet tycker. I det här skedet handlar det istället om att tanka in åsikter och idéer från så många olika grupper och människor som möjligt."

Vi får kort sagt se vad som kan tänkas dyka upp där...

En intressant reflektion av bloggen Co-op, som sätter ord på lite av det jag känner:
"Jag tror att Centern tänker rätt när de bjuder in fler att bidra till sitt idéprogram. Men frågan är om man inte borde ha börjat ännu mer öppet och inbjudande? Texten som skall bearbetas levererar färdigtuggade svar snarare än en beskrivning av omvärlden enligt centern. Frågan är om man inte måste hitta nya sätt att kommunicera sin världsbild så att den både blir spännande att diskutera för fler och öppen för nya lösningar. Så som upplägget är nu tror jag att underlaget för diskussion är för tunt. Jag tror att man behöver höra fler röster än en top-down version av centerns politik för att stimuleras att delta."

Men det är en bra start.

Andra som skriver: Christian Ottosson, Federley, Johan Hedin, Mattias Larsson, Mikael Persson, Annie Lööf, Emil Källström, Hanna.

1 kommentar:

Magnus Persson sa...

Ha så trevligt på nätverksträffen i kväll, jag kommer först imorgon bitti (kommer inte i första hand vara centerbloggare utan ordförande för CS Stockholm). Ses!