tisdag, februari 07, 2012

Roliga semlor - Semlerian i Norrtälje 2012

Jag har tidigare skrivit om semel-bageriet "Semlerian" i Norrtälje, men eftersom många har efterfrågat information om vilka semlor som finns och de dessutom har flyttat sedan jag senast skrev tänkte jag att det kunde vara värt att skriva en liten uppdatering.

Semlerian på ny adress i Norrtälje
Semlerian har den nya adressen Billborgsgatan 8, mitt emot ICA Kryddan i centrala Norrtälje. Det är bara 100 meter från bussstationen, så det är lätt att hitta dit.

När man kommer in på Semlerian möts man först av en massa surdegsbröd (smarrigt!). Det är egentligen det bageriet brukar sälja, men under februari månad säljs det en enorm mängd semlor i alla former och smaker. Och då menar jag verkligen ALLA smaker.

På bilden finns ett urval på de semlor de hade till salu idag.

Från vänster: Dumlis, Jordgubb, Ananas, Päron, Choklad, Apelsin och Blåbärssemla.

De har kanske 12-15 olika sorter semlor till salu varje dag, men de varierar en hel del i sortimentet för att det ska finnas nya semmel-varianter varje dag. De varianter de planerar att sälja i år är:
  • Standard-semla
  • Minisemla
  • Kalspadersemla
  • Wienersemla
  • Punchsemla (min favorit, med lite Roslagspunch i grädden!!)
  • Mandelsemla
  • Chokladsemla
  • Dumlis-semla
  • Ananassemla
  • Lakrits/citron-semla
  • Jordgubbssemla
  • Blåbärssemla
  • Päronsemla
  • Apelsinsemla
  • Pistagesemla
  • Ost-semla (uppfunnen när de delade butik med Colins ostbod)
  • Lingonsemla
  • Romis-semla
  • Havtornssemla
  • Banan/choklad-semla
  • Björnbärssemla
  • Saffranssemla
En del är ganska lika vanliga semlor, andra är något helt annat, men de påminner alla om en semla till utseendet, mer eller mindre.

Men alla semlor har samtidigt ett väldigt distinkt utseende, så det är lätt att särskilja även utan att provsmaka. Se bilden ovan så förstår du vad jag menar. ;-)

Ring Semlerian och beställ i förväg
Kom ihåg att ringa i förväg och beställa just din smak på semlan, så att den inte är slutsåld eller saknas just den dagen. Vilka semlor som står på dagens meny är delvis slumpmässigt, även om de som säljer bra finns med större frekvens/sannolikhet.

Semlerian-butiken, som egentligen heter Ekberg Kolonial till vardags, har telefon-nummer: 0176-12433

Vill du läsa mer om  Bageriet i Roslagen, som driver Semlerian kan du göra det här:
Presentation av Bageriet i Roslagen

Lycka till! och hoppas du hittar din egen favorit-smak på semlan! Och kom ihåg att skynda på, Semlerian finns bara under en begränsad period!

Titta på SVT om "Den perfekta semlan"

3 kommentarer:

Morfar Gunnar sa...

Nu har jag ändrat i min kalender till Markus "Semlan" Berglund, Guldpirat och certifierad semmeltestare.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Haha Gunnar! Ska jag svara "tack" på det, eller? :-)

Morfar Gunnar sa...

Det är nog jag som skall säga tack för introduktionen till semlans mångfald. Du har fått mig att testa 2 nya sorter. Det är skickligt för en gammal konservativ temmelstöt.