fredag, februari 03, 2012

Om varumärkesbyggande på #ckom12

Fredag eftermiddag på Centerpartiets kommundagar börjar med Tomas Lönns "inspirationsföreläsning" om varumärkesbyggande.

Hans enkla råd:
  • Välj en tydlig målgrupp (piroritera!)
  • Lär känna din valda målgrupp
  • Definiera uniciteten - vad är du unik på?
  • Var tydlig och fokusera (välj bort!)
  • Bygg färdigt först
  • Reklam bygger inga varumärken - handling gör
  • Kommunicera för att nå ut till målgruppen

Tomas konstaterar att målet för ett starkt varumärke är att vara det ENDA valet för mågruppen. Att de ska välja dig om de så har en pistol riktad mot huvudet. Verktygen är tydlighet och attraktivitet, i din målgrupp.

Lite "galna förslag" från konsulten:
Målgrupp - småföretagare och projektnomader (växer snabbast som grupp i arbetslivet, från 17% till 37% de 20 senaste åren)
"Entreprenörspartiet", redan en stor del av varumärket, tillsammans med landsbyggd
Förslag på slogan - "De självägande individernas parti"

Förslag på varumärkesbyggande aktiviteter:
Entreprenörstävling i ÅK9
Campus Fyrklövern - nationella inkubatorer
Initiera ett forskningsprojekt om entreprenörskap

Slutsatser:
Centerpartiets varumärke har potential för ett enormt start varumärke!
Boktips - Free agent nation
Andra bloggar från #ckom12 - Mattias

Inga kommentarer: