lördag, februari 04, 2012

Framtidsbygget - nytt ideprogram #ckom12

Nu diskuterar Per Ankersjö Framtidsbygget, arbetet med ett nytt partiprogrammet. Nu har vi redan fått tycka till med mentometerknappar och skriva i wikin, alla sätt att inhämta bra ideer och åsikter ska användas.

Ett annat sätt att få influenser på är den tydliga instruktionen att samarbeta internationellt och hämta intryck från systerpartier i Europa och världen.

Man ska ha samma process för medlemmar, icke-medlemmar, akademiker och förtroendevalda.

Per berättar om "näthatet" och förvarnar om att det kommer dyka upp troll på wikin, men att det är något man måste lära sig hantera om man vill ha en öppen process. Men han förklarar också att de goda krafterna brukar vinna, eftersom vi är många fler.

- Lyft blicken! Uppmanar Per också oss åhörare. Släpp dagsaktuella frågor och se visionerna och det samhälle som vi vill ha om 30 år.

Bra frågor på mentometrarna. Vad är viktigast?
Nationell säkerhet eller integritet?
Människan eller naturen?
Eget ansvar eller gemensamt ansvar?

Det kommer bli en spännande process som ska utmynna i en färdigt ideprogram nästa år! 

4 kommentarer:

Kung CG sa...

Hej Lake, nedan en tanke angaende de fragor ni dryftade.

Vad är viktigast? Nationell säkerhet eller integritet?

"Any society that that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both" - Benjamin Franklin

När du nämner systerpartier slog det mig att jag inte har en aning om vilka C ser som systerpartier i Europa. Vilka är systerpartierna i t ex England, Tyskland, Frankrike och Schweiz?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hej CG!

Japp, Franklins citat är klockrent. Skämmande nog så var det fortfarande runt cirka 40% av de som röstade med mentometerknappar på kommundagarna som tyckte säkerhet kom före integritet.

Angående systerpartier så har jag lite koll själv. Det har aldrig varit mitt stora intresse, men jag vet att Centerpartiet är medlemmar i "Liberal International" och att man där borde kunna anse att många medlemmar är "systerpartier":

http://www.liberal-international.org/

Men det fins säkert något mer skrivet om det på CEnterpartiets hemsida, även om jag inte hittar det nu.

Magnus Persson sa...

De allra närmsta systerpartierna är väl de som finns i de nordiska grannländerna förutom Danmark; dvs liberalt inriktade klassiska centerpartier med historiskt agrar bakgrund. Sådana partier finns inte på riktigt alla håll i världen (de är ganska typiskt nordiska) så i en del av dina fall kanske det snarare är tal om "kusinpartier" än direkta systrar.

Exempelvis bedömer jag att C ligger politiskt närmast FDP och Grüne i Tyskland, men delar rätt lite av organisationskultur eller historia med dem (de partierna hade nog snarare sett FP respektive MP som närmst dem i Sverige). Det har heller inte riktigt funnits ett tajt samarbete mot de länderna vad jag vet. I England är troligen LibDems liknande, I Danmark kan man tycka att Venstre, Radikale Venstre, och Liberal Alliance ligga närma beroende på prioritering av frågor.

Frankrike och Schweiz känner jag inte väl till för att kunna ge besked.

Kung CG sa...

Tack för era svar, Markus & Magnus. Jag har varit i internetskugga en tid, och läste era svar först idag.

40%-röstarna behöver lite upplysning, kanske?