torsdag, februari 23, 2012

Dålig respekt för stämmobeslut i Centerpartiet?

Ekot rapporterar idag att Centerpartiets riksdagsgrupp inte verkar ha gjort så mycket motstånd mot Datalagringsdirektivet, trots att medlemmarna beslutade att det enormt integritetskränkande EU-direktivet borde stoppas.

Ekot - Riksdagen snabbehandlar beslut om datalagring
"Socialdemokraterna och regeringspartierna är lika överens som förra året. För Centern har frågan varit extra känslig. På förra årets stämma beslutade man att arbeta för att skjuta upp beslutet om datalagring efter att stämman sagt ja till en motion av Lena Ek som senare blev miljöminister.

Nu väljer alltså Centern i riksdagen att köra över sitt eget stämmobeslut.

Både Centerns partiledare Annie Lööf  och Johan Linander, Centerns man i justitieutskottet, avböjer att svara på frågor eftersom det kommande beslutet i justitieutskottet inte är offentligt än."
Jag hoppas verkligen att Johan Linander och Annie Lööf har några bra svar, när de väl tänker kommentera beslutet.

Medlemmarnas åsikt spelar ingen roll i Centerpartiet?
Folkvimmel stämman i Åre 2011
Så kallade "medlemmar", på Centerstämman i Åra 2011
Centerpartiet (Annie) lanserade inför stämman 2009 en "integritetsbalk" i ett försök att visa att man fortfarande stod på medborgarnas sida när det gällde den personliga integriteten. (Svd, min blogg, min blogg2) Men som man ser på innehållet var den minst sagt urvattnad, men beslutat sa i alla fall något.
(Jag gillar Abirs citat " - Integritet är inget man förhandlar om – det är en mänsklig rättighet.")

På stämman 2011 i Åre var det åter igen några som tog kamp mot partiledningen för den personliga integriteten, bland annat Federley, Lena Ek och Hanna Wagenius. Bland annat med denna artikel:

DN Debatt (2011) - ”Det öppna samhället har retirerat efter New York”

Samt Hannas tal på stämman (pdf).

Och på stämman fick man också igenom ett beslut att Centerpartiet skulle jobba MOT ett införande av Datalagringsdirektivet. Det är nu detta stämmobeslut som man helt verkar ha ignorerat.

Har medlemmarnas beslut INGEN påverkan på ledningen längre?! Trots ett lysande Öppenhetsmanifest inför mandatperioden 2006-2010 så röstade man igenom bland annat FRA-lagen. Efter det har DLD, Ipred och många andra integritetskränkande lagar lags sig som på hög som motbevis framför Centerpartiet. Men sist jag hörde så SA man i alla fall att partiet fortfarande kämpar för den personliga integriteten. Det börjar eka mer och mer ihåligt. #bagdadBob

Någon gång måste man sätta ner fötterna och säga NEJ, och framför allt utmana Moderaterna offentligt.

Som sagt - integritetsfrågor är demokratifrågor. De är inget man kan  förhandla bort...

Det värsta är att jag knappt ens orkar bli bitter längre. Är det ett bra eller dåligt tecken?

Tillägg: Anna Troberg bloggar - DLD: Centerns svek, Federleys löfte och riksdagens snabbehandling

Tillägg 2:
IDG skriver också kort om frågan -
Datalagringslag kan vara införd i maj
Josh skriver också lysande - Det är bara tillfälligheter

17 kommentarer:

M sa...

Den egentliga formuleringen kring datalagringsdirektivet tror jag var att C skulle jobba för att införandet skjuts upp.

Anonym sa...

Postade följande kommentar hos Linanders frågestund om ACTA.

Nu rör det här visserligen inte ACTA, men eftersom datalagringsdirektivet även det handlar om att övervaka och inskränka medborgarnas rättigheter till fördel för storföretagens profit så tar jag upp det här.

Varför respekterar inte Centerpartiet sin egen stämma för? Stämman beslutade att ni skulle vara mot datalagringsdirektivet och ändå så jobbar ni för det?

Varför? Anser ni er stå över er egen stämma? Är det såhär ni visar att ni respekterar era medlemmarns åsikter, era väljares åsikter och svenska folkets åsikter? Genom att gå tvärt emot?

http://lakonism.blogspot.com/2012/02/dalig-respekt-for-stammobeslut-i.html

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4979832

Frank sa...

Det känns tungt att var centerpartist i dessa frågor.
Just dom frågorna som gjorde mig till centerpartist är de frågorna som nu får mig att tvivla å det grövsta.

Anonym sa...

Varför kan inte den svenska regeringen avvakta vad som händer i Tyskland? Där har man ju heller inte infört direktivet, eftersom författningsdomstolen anser det strider mot den tyska författningen.

Markus "LAKE" Berglund sa...

@ "M" - Jo, jag måste gräva fram protokollet från stämman igen och kolla formuleringarna i Lena Eks motion, men andemeningen var väldigt tydlig - motarbeta Datalagringsdirektivet - inte tidigarelägga den!

@ Anonym 2 - Ja, en författningsdomstol vore kanske inte så dumt om vi hade här också?

@ Frank - Mitt politiska engangemang fick sig faktiskt en rejäl skjuts frammåt når jag fick tag på Öppenhetsmanifestet första gången. Och när Maud infölr förra valet sa att "ni skiter vi i det" så tappade jag ganska mycket av sigen. Så jag förstår precis hur du menar. :-/

Till "Anonym" 1 och "Anonym" 2 - Tack för era kommentarer (både här och hos Linander. Men jag skulle bli mycket tacksam om ni i fortsättningen kunde göra som exempelvis "M" - skriva en liten signatur eller ett alias, så man vet vem som postar vad. Nu vet jag inte ens om ni är samma person...

ANNM sa...

Markus:

Förmodligen så var det väl precis det som var meningen med öppenhetsmanifestet, att locka till sig nya engagerade liberaler. Det skrevs väl ungefär samtidigt som centern försökte profilera om sig som ett modernt, grönt liberalt parti?

Integritetsbalkar och öppenhetsmanifest väger nog otroligt lätt när Han Som Bestämmer harklar sig. Eller när en före detta CUFare ser en chans till mer makt och högre lön.

Johan Fält sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Fält sa...

Ytterligare en bra anledning att jag inte röstade på Centerpartiet igen 2010 och med tanke på att om inte mirakel sker så kommer inte Centerns ledning ändra sig heller utan att bara köra på som pappa Moderaterna säger (och utplåna sig själv samtidigt).

Min förhoppning inför 2014 om de (igen) fårråder sina medlemmar på detta vis är att de inte kommer över 4%. Jag kommer inte att gå på deras lögner fler gånger.

FRA var en gång. Detta kommer att bli andra gången.

Om som jag sa... inga mirakel sker...

Hell sa...

Det behövs en rensning i riksdagen, t ex att C och KD kan falla under spärren så vi blir av med dem. Först då kan det uppstå partier som drivs av en ideologi istället för en enbart vara knapptryckarslavar åt majoritetspartiet.

Markus "LAKE" Berglund sa...

@ ANNM - Visst, själv har jag dock varit Centerpartist sedan tonåren. Dock har jag röstat på Riratpartiet i de två senaste valen på riks-nivå.

@ Johan Fält - Jag hoppas inte på några mirakel, jag röstar på ett annat parti och fortsätter bilda opinion internt. Det verkar tyvärr vara det enda man kan göra...

@ Hell - Det skrämmande är ju att det är KD och Centerpartiet som är två av de partier som är tydligast ideologiska.

Fredrik Reinfeldt har tydligt varnat för att ha för mycket visioner, och sossarna är också extremt pragmatiska. Så jag tror inte du får mer ideologi om småpartierna åker ut, snarare mindre. Sen får de inte alltid som de vill och det kan man såklart tycka vad man vill om... :-(

manen sa...

fy fasicken vad äckligt, man undrar fan vad som händer inne i lekplatsen när medborgarna inte ser.. är alla jävla sjuklöver-partier såhär?!?

verkar som om det som bestäms utanför lekplatsens väggar slutar gälla såfort man kommer innanför dem/dom!

FAN! FAN! FAN! FAN! FAN! FAN! FAN! FAN! FAN! FAN! FAN!
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!

Anonym sa...

Det fanns en tid då jag trodde på det demokratiska systemet i Sverige. Jag var ung, naiv och politiskt aktiv inom SSU (Jag säger som John Cleese: "I got better"). Nånstans på vägen insåg jag att politik sedan länge slutat handla om ideologier och i stället bara handlade om att hålla skenet uppe så man fick makten och att ALLT annat, löften, långsiktighet, värderingar, var sekundärt så länge man lyckades med det enda som verkligen betydde nåt; ta över eller behålla makten.

Och folk accepterade det. Inför valet kunde folk bli exalterade och orera vilt om vilken symbolisk fråga som drogs fram inför ett visst val, man beskyllde varandra för både det ena och det andra, röstade på vilket parti man nu ansåg hade bäst åsikt i vilken fråga det nu var man principröstade om och sen, när partierna glatt bröt vallöftena, ryckte man på axlarna och accepterade det för "Alla vet ju hur politiker är".

Jag började rösta blankt i protest mot vad jag ansåg var en förfallen demokrati och förryckta politiker. När blankrösterna började bli pinsamma (och jag hoppades på att vi blankröstare faktiskt skulle tvinga igenom en förändring) så slutade man redovisa blankrösterna synligt under valnatten och poängen att över huvud taget ta sig till vallokalen upphörde i princip.

Så jag började helt enkelt skita i att rösta, för jag såg ingen mening med det. Maktlös kunde jag bara se på när samhället sakta vittrade sönder pga ideologilös kortsiktig och populistisk politik som dessutom sakta började ta allt mer teknikfientliga uttryck när de gamla stofilerna i Riksdagen allt tydligare visade att de inte förstod Internet, att den förändring som Internet stod för förvirrade och skrämde dem och att lobbyister framgångsrikt övertygade dem att den nya tekniken var farlig.

Dvs till 2006 då Piratpartiet dök upp. Piratpartiet var inte perfekt, det var nystartat, rörigt, gav ett bitvis förvirrat och ogenomtänkt intryck men framstod ändå som det enda vettiga alternativet på en i övrigt maktfullkomlig och verklighetsfrånvänd politisk arena som mer och mer blivit ritualer och tom retorik och allt mindre speglade eller ens handlade om det samhälle den förmodades verka i.

Så när alla partier unisont började yla om att de minsann också menade allvar i integritetsfrågorna trodde jag inte längre på löftena. Varför skulle jag? Under hela mitt liv har de visat om och om igen att vallöften aldrig någonsin betyder någonting efter valet och att de alltid väger lättare än luft när rösterna väl är färdigräknade.

FRA-lagen är ett klockrent exempel. Innan 2006 var vänsterblocket drivande och borgarna ylade som stuckna grisar, men efter 2006 var alliansen drivande och vänsterblocket, nu i opposition, protesterade vilt. Det handlar inte om ideologi, det handlar inte om politik, det är bara demokrati på papperet och det enda det handlar om är makt.

Jag önskar att jag skulle kunna bli upprörd fortfarande. Jag önskar att jag skulle kunna säga att det här var oväntat och upprörande. Det kan jag inte för det var det inte. Det var precis som vanligt.

Centern vill vara med och leka med makten och för det är man beredda att bryta alla tidigare löften för löftena är fullständigt ointressanta när makten hägrar.

Piratpartiet har sina quirks. Det är en omogen organisation som slåss med en rörig organisation, brist på pengar, brist på erfarenhet och, i vissa frågor, brist på samstämmighet, men det blir hela tiden bättre och det är det enda partiet idag som jag vill påstå faktiskt har en ideologi. Det är ingen svulstig ideologi med grandiosa planer och program, det är en liten enkel ideologi som dock blir ack viktigare. Ideologin att demokrati är viktigt och att vanligt folk förtjänar att tas på allvar.

Jag är en stolt pirat, men jag önskar att jag slapp vara det.

Det bästa hade varit att Piratpartiet aldrig hade behövts.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för din långa kommentar också anonym (snälla använd alias/signaturer nästa gång du postar)

Jag håller med dig om mycket, även om jag (ännu?) inte blivit lika cynisk som du. De sista meningarna håller jag fullständigt med om:

"Jag är en stolt pirat, men jag önskar att jag slapp vara det.

Det bästa hade varit att Piratpartiet aldrig hade behövts. "

Själv har jag också röstat PP 2006 och 2009, men vill egentligen kunna lita på Centerpartiet i integritetsfrågor. Men så länge jag inte kan det så... :-/

Qeruiem sa...

Det var jag som var framme. Jag skyller på tekniken att jag blev anonym för det var faktiskt inte meningen. Jag klickade tom i Namn/URL, så det så!

Jag? Cynisk? Nu förstår jag inte vad du menar? O:-)

JohJoh sa...

Håller också med helt:
"Jag är en stolt pirat, men jag önskar att jag slapp vara det.

Det bästa hade varit att Piratpartiet aldrig hade behövts."

Helt otroligt att politiker kan var FÖR detta. De som är för detta brukar ofta säga att internet inte kan vara laglöst land och att samma regler måste gälla på nätet. Visst.
Då bör vi väl börja logga vad alla människor gör offline också om det ska vara lika!?
Logga vem du träffar, var du är, hur länge du pratar med olika människor, vilka affärer du besöker, när du går hemifrån och när du kommer hem igen etc etc
Givetvis ska detta bara användas för att utreda grova brott...

Jag blir så himla arg och besviken på Alliansen och Sossarna, och Centern i synnerhet eftersom dom har haft hög svansföring i dessa frågor men levererat "noll".

Qeruiem sa...

"Då bör vi väl börja logga vad alla människor gör offline också om det ska vara lika!?
Logga vem du träffar, var du är, hur länge du pratar med olika människor, vilka affärer du besöker, när du går hemifrån och när du kommer hem igen etc etc"

Det är, i praktiken, del av datalagringsdirektivet. I princip alla har väl idag en mobil med sig var de än går och den info du pratar om kommer lagras, helt enkelt genom att alla mobiltelefoner är del i datalagringsdirektivet.

Visst, man kan ju sluta ha en mobiltelefon, men det känns ungefär lika realistiskt som att sluta ha Internet eller elektricitet i dagens samhälle så i praktiken får du precis det du säger; samma övervakning online som offline.

http://www.piratpartiet.se/datalagringsdirektivet

JohJoh sa...

@Qeruiem
Håller inte med, men du har en poäng med mobilpositioneringe). DLD kommer lagra alla du pratar med på nätet, vilka sidor du besöker, vem du skickar brev till etc.

Samma lagring på vad du gör "offline" är (ännu så länge) helt otänkbar. Kanske vi ska införa DDR:s gamla obligatoriska gästbok (där alla som besöker ett hem måste loggas). Så att polisen kan kolla detta i efterhand...