lördag, oktober 25, 2008

Magnus Betnér - Humorkungen!

Magnus Betnér är en av Sveriges bästa komiker. Han är dock lite svår att ta till sig eftersom han alltid verkar ha ambitionen att få sin publik att tänka. Ibland verkar det vara rent provokativa saker han säger, men allt som oftast finns det ett korn som sätter igång processer i hjärnan på mottagaren. Detta har blivit väldigt tydligt i Kanal 5:s humorserie - "I ditt ansikte". Namnet är en riktigt dålig direktöversättning på "In your face", men det spelar mindre roll. (Krassman kanske hotade att stämma dem för varumärkesintrång om de hade titeln på engelska? Hehe.)

Magnus Betnér kombinerar alltså humor och budskap vilket gör att man kommer ihåg det han säger, samtidigt som man får något att fundera på. Och allt är väldigt väl utfört, i alla fall om man ska analysera det han säger ur en kommunikationsvetares perspektiv. Att alla sedan inte uppskattar hans humor får han helt enkelt ta att leva med. Han är känd för att reta upp folk, men han är ändå konsekvent i att alla ska ha rät att säga vad de tycker, oavsett om de är nazister hiphoppare och andra puckon.

"I ditt ansikte" går ut på att Magnus Betnér (och hans sidekick Martin Soneby) ska besöka olika grupper, i deras "naturliga miljö", och driva med/om dem. Oftast i ganska små grupper, för att effekten verkligen ska bli "i deras ansikte". Intressant koncept och mycket, mycket svårt att lyckas med, men Magnus Betnér gör det galant.

Se bara mitt favoritklipp från serien. Första programmet, när Martin besöker en frikyrka i Göteborg och skojar om bibeln och religion. Programserien knöts ihop nu senast genom att sluta i en Moské.



Du kan se resten av programmen på Kanal 5:s egen hemsida. Dock är det som programmets producent Bobbo Krull själv säger - den första halvan av programmen är mest för att fylla ut programtiden och därför ganska mycket "transportsträcka fram till det roliga, i slutet av varje program. Och så är det, dock med några få undantag.

Bland annat är sista avsnittets diskussion mellan Magnus Betnér och en professor i Islamologi ganska intressant. Jag kan ju för övrigt bara tycka lite synd om Martin Soneby, som är ganska tråkig när han jämförs med en humorkung som Magnus Betnér. Att Martin Soneby dessutom får väldigt svåra/knepiga "uppdrag" av Bobbo, gör ju inte det hela lättare att glänsa, men han har sina stunder han också.

Vill du bara se de roligaste bitarna i varje program så finns det en del andra klipp på Youtube.

Men hela programmen finns som sagt att se här:
Kanal 5 - I ditt ansikte, med Magnus Betnér

Sista avsnittet har sänts
Magnus Betnér skriver själv vad han tycker om serien:
"Om jag fick chansen att göra om det (nu går ju inte det av förklarliga skäl) så hade jag velat göra stanudpen för kristna och muslimer i andra lokaler så att jag kunde köra på fullt ut. Jag hade hellre gigat för regeringen än för MUF och så hade jag velat att vi hade haft publikbilder från Ärtans vänner.

Sjukt kul har det i alla fall varit. Grymt kul gäng att jobba med och jag tror knappt jag fått så mycket respons på något annat jag har gjort."
Läs hela inlägget här:
Magnus Dagbok: Inget mer i ansiktet nu...

Magnus Betnér har fullt upp även i höst. Han ska bli side-kick till Janne Josefsson i SVT:s "Debatt". Vi får se hur det går, men det kan bli kul eftersom Magnus alltid är väl påläst och mycket allmänbildad. Dock tittar jag inte frivilligt på Debatt, dels eftersom jag nästan aldrig tittar på TV och speciellt inte på Janne Josefsson efter hans synnerligen dåliga agerande i samband med Arboga/Pirate Bay-affären. (Även om SVT senare bad om ursäkt.)

Magnus Betnér - live!
Jag ser själv fram emot att se Magnus Betnér live i Uppsala i december eftersom jag fick biljetter till hans turné när jag fyllde år. Tack till min älskling!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: