måndag, januari 14, 2008

Bara bröst för varma kvinnor?

DN:s stilexpert, Magdalena Ribbing, har i frågespalten skrivit att män inte får stirra på kvinnors urringning. Bland annat skrev hon att:
Du har inte förstått varför kvinnor är urringade. Det är för att de är varmare än män och därför måste ha mer urringade kläder, särskilt kring brösten som hos många kvinnor uppenbarligen behöver mycket luft.
Ett svar som har fått debattvågorna att gå höga i bloggsfären. Ett par dagar senare visade det sig att
Ribbing kanske hade varit ironisk, men det är inte helt klargjort.

Det spännande är att denna debatt har pågått ungefär parallellt med en annan debatt om bröst, nämligen den om "Bara Bröst":s aktioner runt om i landet. Det enda syftet med denna aktionsgrupp är att ge kvinnor rätten att få bada topless på offentliga badplatser. Gruppen har nått viss framgång, bland annat i Sundsvall och Malmö. De har fått mothugg bland annat av folk som säger att åsynen av kvinnliga bröst är sexuellt laddad och vissa för att de hävdar att de blir äcklade.

Slutsatsen?
för att sammanfoga de två frågorna:

1. Är det sexigt med urringning och bara bröst? Alltså sexuellt laddat och därför borde vara förbjudet?

2. Gäller det även andra delar på kroppen? Ska allt som kan uppröra andra människor förbjudas?

Ja, bröst tycker vissa är sexiga. Och ja, det finns en stark laddning kring dem.

Jag är en normal man i yngre medelåldern (31) och jag gillar att se snygga bröst. Självklart blir jag också lockad av en smygtitta lite extra på en vågad urringning. Ibland frivilligt och ibland ofrivilligt. Men min fetisch, om man kan kalla det så, är rumpor.

En bild som jag alltid kommer att komma ihåg är en scen i första Crocodile Dundee-filmen. I Scenen där Linda Kozlowski ska svalka sig med ett dopp i en liten insjö och visar upp sin (på den tiden) otroligt exponerande baddräkt. Det var den dagen jag insåg att jag föredrar rumpor framför bröst.
 


Resten av filmscenen kan du se på Youtube: (Uppdaterad - tidigare länk har försvunnit)



Ska då även baddräkter som visar en stor del av rumpan förbjudas, bara för att jag tycker det är sexigt? Vad händer om någon annan tycker ögonbryn är det sexigaste som finns på jorden, eller en kvinnas hår är otroligt upphetsande? Om dessa personer dessutom blir upprörda över att andra går runt och visar dessa kroppsdelar, vad blir då nästa steg? Tvinga alla att bära burka?

När man resonerat sig fram så långt inser man ganska lätt att det är inte rimligt att lagstifta om folks klädval.

Ta ytterligare ett steg för friheten
Personligen anser jag att folk ska få gå klädda hur de vill, topless eller med polo, med "endast en strumpa på penisen" eller i termobyxor. Spelar mig ingen roll. Folks får ha vilka kläder de vill, så länge de inte inskränker min frihet. Och ska andra personers klädval ska påverka min frihet, så får de nog anstränga sig. Så tala om för din lokala kommunpolitiker att de ska låta andra människor klä sig som de vill.

Detta innebär dock inte att min uppfattning av personen i fråga kan påverkas av klädvalet, men det är en helt annan sak. Varken jag, eller någon annan ska ha rätt att bestämma över folks klädval.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast sen så är ju det där bara retoriskt svammel. Visserligen logiskt vid en första anblick, men sedan inser man att det inte kommer att fungera i verkligheten. Låt oss ta ett exempel för att förklara varför man inte kan resonera som du gör:

Ponera att jag är oerhört intresserad av lite grövre sadomasochism. Jag tycker inte det är något farligt, och det kan således inte förbjudas (på allmän plats). Hursomhelst går jag och min flickvän till en lekplats i närheten där många barn, 3-7 år gamla, vistas. Bör vi, enligt din logik, ha rätt att utföra våra (enligt de flesta rätt perverterade) sexakter där? Det skadar ju ingen...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du har en poäng Daniel, men jag måste påpeka två saker.

1. Det är STOR skillnad på klädval på offentlig plats och handlingar. Att tvinga folk att bära kläder som skyler all hud och rätten att göra "helikoptern" på en lekplats, är inte enkelt jämförbart. Men principen är ju, som du påpekar, densamma.

2. Vem ska bestämma var gränsen för detta går? Jag? Du? Våra politiker? Det funkar inte riktigt, eftersom man är inne på ett sluttande plan hela tiden.

Dessutom hävdar jag bestämt att barn inte tar skada av att nakna människor. Det är framför allt föräldrarna till nämnda barn som blir upprörda.

Kort sagt, lämna gärna kedjorna och piskorna hemma, så är tycker i alla fall jag att du får se ut hur du vill.

Ps. Tänk på baaarnen! ;)

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Du resonerar på samma sätt som jag gör. Vad som är sexigt är betraktarens sak att avgöra. I "västvärlden" har kvinnobrösten kopplats till sex. I andra delar av världen är det fortfarande bara det som dom egentligen är till för - mat till ungar.

Hur som helst. Nej, jag visar inte mer än ben - om jag inte är på stranden. Då visar jag allt utom bara skinkor och bröst. :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hehe, du högg direkt, trots att detta är ett gamalt inlägg. :-)

Ser fram emot att se dig på stranden Anna! Även om jag antar att det kan bli svårt att springa på dig av en slump, då du antagligen håller dig i närheten av Linköping...