lördag, april 25, 2009

Lyssna på Projos talbok om Piraterna

Jag skrev tidigare att jag tänkte ladda ner Projos talboksversion av Piraterna. De svenska fildelarna som plundrade Hollywood. Och nu har jag äntligen haft tid att lyssna igenom den.

Jag kan bara ge mina varmaste rekommendationer, det är en mycket välskriven bok. Vass, stringent, rolig och väldigt informationsrik. Man får verkligen anstränga sig när man lyssnar/läser boken, men den är samtidigt väldigt givande ta sig igenom. Och ett bevis på detta är att det redan har spridits mycket, och inte bara genom att folk har köpt boken...

Den ena författaren, Sam Sundberg själv skriver i Svenska Dagbladet om hur han kände när en tidig version av manuset hamnade på The Pirate Bay - Den stora våndan med fildelning
"Man kan ju inte vara arg på fildelare. Och när man besinnar sig: tankad och nedladdad betyder inte nödvändigtvis fuckad. Det betyder kanske: läst?"
Han skriver också att han älskar Projos initiativ att tala in hans bok som ljudbok på sin egen blogg - Reaktioner på reaktioner på Piraterna

Läs också inlägget på Newsmill - Så marknadsförde vi vår bok på Pirate Bay

Ska du bara läsa en bok om hur The Pirate Bay, Piratbyrån och Piratpartiet uppstod i Sverige och hur företagen inom upphovsrättsindustrin ändrat skepnad från kulturspridare till bakåtsträvande försäljare av plastbitar, så är det denna bok!

Läs vad andra säger om boken:
Utgivaren Ordfronts förlag samlar flera recensioner - Piraterna.

Köp gärna boken för att stödja författarna, eller skicka in pengar direkt till deras PayPal-konto. du kan hitta den på Adlibris eller Piratpartiet (endast för medlemmar i PP). Ordfront har nu också lagt ut den som streamad "hyrbok" på Storytel för bara 19 kronor! Om du, till skillnad från mig, befinner dig på ställen med vettig mottagning när du vill lyssna, och tror du kommer hinna lyssna ignom alla 8,5 timmar på mindre än 30 dagar kanske tycker det är smidigare? (Och ja, tydligen ingår samtalstiden/dataöverföringen för lyssnandet i alla de stora mobilteleabonnemangen!) Läs fler synpunkter om Storytels affärside hos lePlaid.

Boken verkar, som sagt, ha fått en bred spridning, även modebloggaren Frida Engstrom har läst den och verkar gilla den.

Tack och bock Projo!
Projo har gjort ett hästjobb som talat in boken så jag kunde ta till mig den. Jag har väldigt lite tid att bara satt och läsa, delvis beroende på att jag spenderar två timmar om dagen körandes min bil, till och från jobbet. Man märker att hen börjar bli lite trött emot slutet, då kvalitén på inläsningen sjunker något, men jag är ändå otroligt imponerad och jag brukar ofta använda Projo som ett lysande exempel på den deltagarkultur som växer fram på nätet mer och mer. Att ta av sin egen tid och helt osjälviskt sprida något man tycker om vidare. Sharing is Caring!

Tack igen Projo!

Läs mer om Projos ljudbok: Piraterna som ljudbok - färdig! Jag lyssnade på iTunes-versionen, den var lite mindre.

Inga kommentarer: