tisdag, juli 02, 2013

Självdestruerande DVD:er - de finns på riktigt!

I januari skrev jag om att Scanbox verkade ha planer på att lansera självförstörande DVD-filmer i Sverige. Och idag såg jag faktiskt två sådana filmer till salu i en affär för första gången!

Scanbox skickade ut sitt pressmeddelande om "nyheten" i mitten av februari:

MyNewsdesk: Scanbox introducerar 48h-dvd - ett helt nytt filmformat

Självdestruerande DVD - finns nu i en affär nära dig!

Att pressmeddelandet är ren lögn är kanske mest en detalj, för det var faktiskt så att det förra försöket med självdestruerande DVD:er destruerade sig själv redan 2005 (och då hade bland annat Disney redan försökt driva på projektet i några år), men nu, 2013, gör man ett nytt försök här i Sverige. Suck...

Funkar det då?


Det var hos videouthyraren Hemmakväll i Norrtälje som jag såg DVD:erna. De hade tydligen fått skivorna i någon form av "paketförsäljning" från Scanbox. Det var alltså inte så att de själva hade längtat efter att få sälja filmer i just det här formatet.

Jag frågade om filmerna sålde bra. Killen i butiken gav mig lite undvikande svar till en början, men kontentan var "inte alls". Var det oväntat när man ligger 10 år efter teknikutvecklingen? Men man kanske ska testa, människorna på fotot som kollar på självdestruerande DVD:er verkar ju jäkligt glada!


Är det någon mer som har sett en självdestruerande DVD till försäljning?

Är det någon som tror att de kommer få se mer av detta i framtiden?

Min text från januari:
"Filmindustrin will self destruct in 5 seconds" - självförstörande DVD-filmer lanseras 2013?

En dödsryckning från upphovsrättsindustrin?

Inga kommentarer: