söndag, november 03, 2013

Spel - eskapism och gemenskap på samma gång

Spel, av alla sorter, är ett bra sätt att skapa och behålla vänner på. Det skapar samhörighet, gemenskap och tillåter ibland personer att fly från en jobbig vardag.

Speciellt dataspel har möjligheten att låta människor från hela världen träffas och umgås genom att spela multiplayer-spel. Själv har jag spelat World of Warcraft i många år och där skaffat mig vänner som jag kommer behålla livet ut.

Polaris - Multiplayer - Games Bring us Together



Läs också Åsas inlägg som beskriver hur hon själv tidigare använt dataspelande som tröst:

Discordia: Spel som tröstar
" ─ Att då få kliva ur mig själv och bli den hjältemodiga Shepard som kämpar för att rädda galaxen var precis vad jag behövde. Att perioden sammanföll med en rad DLC-släpp till Mass Effect 3 var bara ren tur. I ett sammanhang när jag inte orkade hantera något annat än att spela ett spel jag redan kunde utan och innan gav DLC-tilläggen mig en anledning att fortsätta upptäcka och fortsätta känna att även om inget annat fungerar, så finns åtminstone spelet där som en krycka att luta mig emot.
[...]
Spelet gav mig kontroll över en tillvaro som kändes långt ifrån kontrollerbar, där mina känslor helt plötsligt kunde överväldiga mig och få mig att kippa efter andan för att allt gjorde så otroligt ont."

Jag avslutar med en kort tecknad serie på samma tema - aaaaaand the feels strike again

Klicka här för att läsa den








1 kommentar:

Anonym sa...

OMG Awwww!

*KRAM!*