fredag, maj 07, 2010

Bokbranschen smartare än skivbolagen - Tävla med, inte bekämpa pirater är melodin

Bokbranschen verkar ha lärt sig mycket av skivbolagens misstag när det handlar om att hänga med i teknikutvecklingen. I samband med att e-böcker börjar dyka upp pågår det diskussioner om framtida affärsmodeller, och där verkar det gå mycket snabbare där, än i den mer penningstinna och konservativa skiv- och filmindustrin. Ett citat från Johan Greiff:
"Johan Greiff är vd för e-boksdistributören Elib och berättar att när man idag söker på ordet e-bok och en vanlig titel kommer länkar till nedladdningssidor upp som de första träffarna.


-Men jag tror inte man ska vara så rädd för det. Jag tror att när återförsäljarna och upphovsrättsinnehavarna börjar ta den digitala produkten på allvar, då kommer konsumenten också att göra det, och betala för den. Det kommer att vara ett strukturskifte. Man kan inte stävja pirater, man måste tävla med dem, säger Johan Greiff."
Notera dock brasklappen att detta sägs av en av de som har mest att tjäna på nya affärsmodeller. Men det pågår under alla omständigheter en strukturomvandling även i bokbranschen, och som e-boksdistributör är man nog intresserad av att driva på utvecklingen. Förhoppningsvis lyckas bokbranschen med detta...

Lyssna/läs hela nyheten hos Kulturnytt:
Kulturnytt: Digitaliseringen utmanar pappersboken på allvar

Kontrasten till skiv- och filmindustrin är närmast total! Läs exempelvis nyheten där David Crafti, partiledare för Piratpartiet i Australien säger:
"– Folk försöker inte att få allting serverat gratis. De lever i en modern värld och förväntar sig att företagens affärsmodeller ska komma i kapp"
IDG: Hollywood: "Vi kommer inte att konkurrera med pirater"
samt kommenterat av
Meastro: Dags för Hollywood att undersöka sitt ego

För frågan är hur affärsmodellerna ska komma ikapp, om man backar in i framtiden?

Inga kommentarer: