torsdag, maj 20, 2010

Centerpartiet kampanjar bra - men de har glömt bort något...

Jag skrev häromdagen om Centerpartiets förvalskampanj: Hur skapas arbete? Centerpartiet vet.

Centerpartiets kampanj är bra, men saknar kopplingar till integritets- och yttrandefrihetsfrågor. Jag hade förhoppningar på att detta skulle bli en prioriterad fråga i valet, exempelvis efter att ha sett programmet till kommundagarna i Göteborg, men icke. Jäkligt synd!

För andra partier tänker nämligen inte låta dessa frågor ignoreras. Självklart är det Piratpartiet som står högst på barrikaderna, men även Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill slåss om väljare som bryr sig om mer än kronor och ören. Och det är ett gäng...

Vänsterpartiet har med integritetsfrågan som en av de fyra fokusområderna. Läs Vänsterns valplattform här:
"Det här är inte en fråga om huruvida vi har fin- eller fulmjöl i några påsar. Det här är en fråga om människors frihet och att människors frihet under 2000-talet alltmer har begränsats.  Frågan om att skydda integriteten handlar inte heller bara om vad som sker på nätet. Vi ser hur övervakningen på jobbet, i skolan och det offentliga rummet har slagit ett grepp om oss. Krav på utdrag ur brottsregister, urinprov, avlyssning av telefonsamtal och av e-postmeddelanden blir allt vanligare och gör det svårare att hävda sin integritet på jobbet.
[...]
Vi svarar på Ung Vänsters fråga: Vi vill inte ha det som i Sovjet!"
Miljöpartiet har redan börjat kampanja kring integritetsfrågorna. Se alla Miljöpartiets Valaffischer för 2010 på deras hemsida.

Affischen som handlar om just integritetsfrågorna är denna:

Valaffisch 2010 övervakning

Läs mer om Miljöpartiets förvalskampanj här.

Som liberal gillar jag dock bättre Centerpartiets slogan från förra valet - "Maudernisera Sverige".

2 kommentarer:

Rickard sa...

"Jag hade förhoppningar på att detta skulle bli en prioriterad fråga i valet"

Eehh, det hade inte jag. Jag var en av alla de som lurades av "öppenhetsmanifestet". Aldrig mer.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag förstår att du är besviken Rickard, tänk då hur jag känner mig som verkligen kampanjat för Centerpartiet de senaste 20 åren!

:-[