torsdag, maj 20, 2010

Finns det några liberala riksdagskandidater?

Flera personer har uttryckt att det är svårt att hitta vettiga, liberala riksdagskandidater. Tråkigt men sant...

Makthavare intervjuar Magnus Betnér:
"Troligen hittar jag någon liberalt sinnad kandidat i det borgerliga blocket. Om det finns några. Jag är inte så säker på det längre."
Tianmi - Fool me once, shame on you
Han tycker Hanna Wagenius vore en bra liberal riksdagsledamot, men:
"Problemet är bara att en röst på Hanna Wagenius eller någon av de andra rebellerna i praktiken är en röst på den sexfientliga radikalfeministen Annika Qarlsson, islamofoben och FRA-mannen Staffan Danielsson eller statskramaren Maud Olofsson, personer som står för diametralt motsatta uppfattningar i nästan varje fråga och som inte i någon mening kan sägas hysa liberala värderingar."
Johnny Olsson - Kasta inte bort din röst
"Den frihetliga politik jag hoppades att Centern skulle kunna driva blev det ingenting av. [...] Ska jag vara glad över att FRA-lagen fick en rosett till? Ska jag applådera att Ipred måhända kunde ha varit ännu jävligare? Är Centerns ambitionsnivå  att vara lite mindre dåliga än sämst? Det är i så fall en milsvid skillnad från det uppkäftiga, kaxiga och liberala Centern jag såg innan valet."
Markus Fridholm - Kommentar här (bloggar här)
"Vi var nog både en och annan som gick på centerns nya kaxigt liberala framtoning, men ack vad vi blev blåsta.
Nej, just nu finns det inte ett enda riksdagsparti som jag litar på längre än jag kan kasta dem. Det är pp som gäller den här gången."

Som jag tidigare sagt (många gånger!) så fick Centerpartiet en hel del liberala röster förra valet, men i höst kommer dessa lättrörliga väljare att söka sig någon annanstans. En hel del till Piratpartiet, och en del till soffan.

Jag hade gärna försökt att övertala många av dessa personer att ge Centerpartiet en chans till och att rösta på "Den gröna folkrörelsen", men jag har slut på argument, tyvärr. :-(

3 kommentarer:

Hans Li Engnell sa...

Ånä. Det bli en röst på Liberala partiet för min del. :-)

Unknown sa...

Jag tror att det skulle vara bra för centerpartiet att gå på pumpen rejält när man sålt sig för billigt. Skulle man inte drabbas av några konsekvenser alls, så kommer det inte heller finnas någon anledning att ifrågasätta sina egna handlingar.

Går det riktigt illa i höst, typ naglar och tänder för att komma över spärren, så kommer nog både en och annan fundera på om man inte borde lyssna lite på "rebellerna". I annat fall kommer man fortsätta behandla er som lite gulligt pittoresk kuriosa i partiet.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, men så är vi ju synnerligen gulliga också Marcus. ;-)


Kul att du hittat "ett hem" Hans. Du och 500 pers till, eller hur många röster brukar de få? ;-P