onsdag, maj 05, 2010

Dagens Lakonism: Dexion om valet

Sophia, som bloggar på bloggen Dexion skrev ett vasst inlägg om hur hon har tänkt att rösta i höstens val.

Hon uttrycker sin besvikelse över den borgerliga regeringen, som fick hennes röst senast, och att "Integriteten har till största delen avskaffats" under den senaste mandatperioden. Centerpartisten Staffan Danielsson, dyker då upp och försöker försvara Alliansens integritetskränkande lagstiftning de senaste åren. Det går inte så bra....

Sophia svarar så:
"Jag är i första hand demokrat, i andra hand libertarian och det ger mig inga andra alternativ i september, än att rösta lila."
Många +++ på den Sophia!

Resten av kommentaren är också en lysande sammanfattning till varför många tidigare liberalt röstande medborgare tänker rösta lila i höst (sannolikt även jag):
"Ja, det är starka ord, som skildrar starkt odemkratiska ageranden. Vår kommunikation kan kartläggas och avlyssnas, vår vistelseort följas, meddelarskydd, läkarsekretess åt fanders - enskilda näringsidkare har fått mer vittgående makt över enskilda än man tidigare vågade ge polisen och nu med censur i faggorna. Vore jag mer karl än dam så skulle jag gladeligen utmana er hela högen och läxa upp er med en rad raka högrar.


Jag är i första hand demokrat, i andra hand libertarian och det ger mig inga andra alternativ i september, än att rösta lila.

Vad gäller ett unisont röstande på Piratpartiet - ja det kan man fråga sig. Jag förmodar att ett starkt piratparti kommer visa på flyttningsvillighet hos väljarna, vilket i sin tur skulle blåsa liv i ideologiskt stingenta alternativ. Piratpartiet är en nödlösning som ni tvingat oss till. Glöm inte det Staffan, vi var många som sade att ni var på väg över en gräns till förbjudet land och ni sade att ni inte trodde oss och att så illa var det väl ändå inte ... Så illa var det och är det.

Kom inte här och gnäll över att ni förlorat vårt förtroende. Våra spelregler var klara, ni valde att inte följa dem.


Det var ni som föreslog galenskaper, ni som inte lyssnade och som inte skaffade den kunskap som ni behövde och ni som gång på gång har röstat för förslag som inte är värdiga ett demokratiskt land.


Ni har tagit fan i båten och kan gott ro honom i land."

Läs hela inlägget:

Dexion: Skillnad mellan blocken

2 kommentarer:

Leo sa...

Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Blomqvist uttrycker det som många känner; Danielsson har inte förstått allvaret i att sälja ut demokratin.

Tråkigt, men sant.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tråkigt tycker jag mer. Du har väl i värsta fall röstat på Centerpartiet, jag är ju fortfarande medlem...

:-)