söndag, maj 09, 2010

”De flesta svenska politiker förstår inte nätfrågor” - Vissa gör

”Svenska politiker förstår inte nätfrågor” är rubriken en artikel i Svenska Dagbladet. Men det är kanske ingen större nyhet för de flesta av oss som har lite koll på internet redan innan...


Dock är det värt att påpeka att det faktiskt finns ett parti i Sverige som tar frågorna med internet och informationspolitik på allvar - Piratpartiet.
"– Efter FRA, Ipred och Pirate Bay verkar det som om politikerna inte vågar ta i internetfrågorna, trots att det är stora och viktiga frågor om demokrati, sysselsättning och samhällsekonomi. Det är frågor som förtjänar politisk uppmärksamhet, säger Per Strömbäck, initiativtagare bakom Netopia."
Värt att notera - Per Strömbäck är mest intresserad av att kunna censurera, reglera och styra internet, snarare än att låta det vara en demokratiserande och fri kraft. Men han har rätt i att de flesta partier inte bryr sig så mycket om frågan...

Ipse Cogita var snabb på att kommentera nyheten - Nä, kan det vara så!!!

2 kommentarer:

Beelzebjörn sa...

Jag tror tyvärr inte att det handlar om att förstå nätfrågor, utan om prioriteringar som gjorts med öppna ögon.
Jag vore så mycket mindre dyster om jag trodde att man kunde bota politikernas övervakningsmani med information.

Förresten höjde jag dig just till skyarna för att du orkar vara kvar i C trots allt jävelskap de varit delaktiga i, och vad hittar jag? Ett blogginlägg som lyfter Piratpartiet!

Stor ironi ;)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ironiskt? Kanske.

Oväntat? Nej.

Du har väl lite koll på vad jag skrivit de senaste 2 åren och det är få inlägg som hyllat Centerpartiet, desto fler som lyfter PP. :-)

Dock håller jag med Centerpartiet i de flesta frågor och partiet som helhet har en bra insikt i Inofmrationspolitiska frågor, faktiskt.

Tyvärr har Centerpartiets ledning valt att prioritera bort integritetsfrågorna mot att få sitta vid maktens grytor.

Piratpartiet däremot gör ju snarare tvärt om, så jag stöttar PP för att trycka "mitt" parti åt rätt håll...