tisdag, mars 27, 2007

Federley och nya Centerpartiet

Svenska Dagbladet har idag en längre intervju med CUF:s avgående ordförande Fredrik Federley. Mycket kul och intressant läsning.

Den före detta folkpartisten Johan Ingerö gör en analys av innehållet och jag håller med honom till 100 %. Bland annat skriver han:
Vi [i folkpartiet] ansåg att ungdomar gick med i Cuf för att spela innebandy, på samma sätt som vi förmodade att centerkvinnornas huvudsakliga syfte var att sticka grytlappar till diverse basarer.
Och det är precis så det var för mig. Jag gick med i CUF runt 1990 i första hand för att spela innebandy. Olof Johansson var inte vidare intressant för en tonåring på den tiden. Men allt eftersom har mitt politiska intresse väckts och nu anser jag mig vara en högaktiv centerpartist. Jag bedriver propaganda på webben och skriver ibland centerpartistiska ledare för Norrtelje Tidning. Bland annat ska jag göra ett inhopp till i slutet på denna vecka.

Men allt började alltså i ett ganska oliberalt, oideologiskt och oengagerande centerparti för 15 år sedan. Därför är det extra roligt att partiet nu har vänt på hela skutan och är både liberalt, ideologiskt och väcker känslor. Jag hoppas också Ingerö har rätt i sin förutsägelse att centerpartiet mycket väl kan komma upp till 15% i nästa val. Tack vare sin liberalism.

Inga kommentarer: