onsdag, juni 28, 2006

Sociala medier och andra intressanta bloggar

På Good grape finns den en intressant sammanställning över en massa olika sociala medier och tekniker såsom "affärer med användarrecensioner och rekommendationer", bloggar och Wikis. Mycket läsvärt om man vill veta mer om saker som är på väg att växa fram på webben under webb 2.0-beteckningen.

Bisonblogg, som skriver mycket om sociala medier, har gjort en egen sammanställning om det som skrivits om sociala medier under våren.

Internetbrus har hittat en intervju med Peder Söderling som kretsar kring "Society mapping". En metod för att kategorisera information, med hjälp av grupper av människor.

Andra intressanta bloggar som ofta skriver om Sociala medier, bloggar och webben är:
Blogrelation.com
Fredrik Wackå
Resercher
Vassa eggen

Men vad är egentligen sociala medier?
Detta inlägg är till exempel riktat i första han till en kollega (Hej gunilla!) men jag använder, i detta fall, även bloggen som en webbbaserad länksamling åt mig själv Som en bonus sprider samtidigt informationen vidare till alla som är intresserade och råkar ha vägarna förbi. Eventuella läsare kan lätt kan ta till sig informationen (med RSS) och föra den vidare (genom ett eget blogginlägg) eller lämna feedback (genom en kommentar) och slutligen meddela mig att de har skrivit om mitt inlägg på sin egen blogg (genom en trackback). Mitt inlägg kan alltså genom andra människors aktiviteter växa till att bli något mycket större än det var från början. Ett exempel på sociala medier i ett nötskal!

Se även mitt inlägg om hur man "bör" läsa bloggar.

Inga kommentarer: