måndag, oktober 18, 2010

John Cleese var lite småkul i Uppsala

Jag fick biljetter till John Cleese turné - Alimony Tour, year two - av min flickvän i 35-årspresent. Kort sammanfattat så var det roligt, men inte briljant. Men man fick se John Cleese live på scen, och bara det är ett minne för livet (Jag har sett John Cleese på riktigt, wohoo!!).

Jag hade ganska höga förväntningar, kanske inte helt orimligt, men oturligt nog infriades dessa inte. Det var ingen humorföreställning eller stand up-show som John turnerade runt med, istället var det mer i form av en liten dokumentär, eller kanske som vilket föredrag som helst. John spenderade första timman med att berätta om sin bakgrund och uppväxt och hur han och de övriga i Monthy Python-gänget samlades på BBC. Intressant, men inget som framkallade skrattsalvor i mängder.

Under andra timman (efter en kort paus) visade John detta klipp - Graham Chapman's Memorial Speech By John Cleese:



Och först därefter kom hans berättande igång och fick lite fart. Men riktigt kul blev det sällan. Istället för att berätta skämt så pratade han OM sådant som var roligt. Meta-humor, liksom. Roligt, men knappast hysteriskt kul. Jag hade kanske helt enkelt för höga förväntningar, men med ett biljettpris på 1000 kr styck, så tycker jag att jag bör kunna ha höga förväntningar. (Med lite tur och is i magen kunde man dock komma undan med halva priset.)

Det blev inte heller något extranummer, mest beroende på att resten av kvällen inte utgjorts av några nummer, så hur kan man då skapa ett extra?

Blandade recensioner och annat skrivet:
Expressen - John Cleese - ljuvligt bitter
Sundsvalls Tidning - Kungen av komik
Jnytt - Heligt men lite för kort

2 kommentarer:

Hans Li Engnell sa...

Och pengarna går direkt till hans exfru. ;-)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Precis, och det gör han ju en stor grej av, så det missade vi INTE.

:-)