onsdag, januari 05, 2011

SJ - nu struntar vi i kunderna ännu mer!

SJ har idag gått ut med en nyhet om att pendlare på Uppsalapendeln ska kunna få SMS-varningar om ett pendeltåg blir försenat.

SR Uppsala - SMS vid tågförseningar

Bortsett från det uppenbara - att man kommer at bli sönderspammad med SMS vissa dagar, om det till exempel har snöat, regnat, blivit höst eller om det helt enkelt bara är en vanlig dag, så är det inte så värst lätt att anmäla sig till tjänsten. Jag förstår i alla fall inte hur man gör...

Nyheten hittas här (tacksamt länkad från nyheten!):

SJ - Trafikinformation via sms

Och här är själva anmälningssidan här.

Först får man fylla i sitt mobilnummer, och sedan välja om man vill ha information på morgonen, eftermiddag, eller både och. Men sen då? Efter att ha valt att få informatin om förseningarna på morgonen kan jag välja mellan att lägga till eftermiddagarna som bevakning eller att gå tillbaka?

Men hur väljer jag att starta tjänsten då? Eller har jag gjort det nu? Fruktansvärt användar-ovänlig design...


Ps. Jag hoppas också att tjänsten från SJ är gratis, med tanke på hur många SMS kan kan komma att få varje dag. Men det står det inget om...

Vad säger Jonas om sådan användardesign?

2 kommentarer:

Jakob Hammarbäck sa...

Jag är kollega till Jonas som skrivit boken "Jävla skitsystem". Kul att du bloggar om SJs nya SMS-tjänst.

Jag har bloggat mina tankar om tjänsten här
http://inuseful.se/?p=3244&preview=true

Markus "LAKE" Berglund sa...

Bra skrivet Jakob!

Hoppas SJ läser och tar till sig av dina synpunkter. Jag bryr mig inte lika mycket eftersom jag inte pendlar med SJ för tillfället.

(Egen bil till Norrtälje istället...)