fredag, september 26, 2008

Kommentarer kring FRA-lagen 2.0

Det har redan skrivits megabytes (snarare än spaltmeter) om FRA-lagen 2.0. Här är några bra kommentarer:

Försiktigt positiva:

Reidar Carlsson på Norrtälje Tidning skriver att:
"Däremot finns det fortfarande tillräckligt många oklarheter och frågor för att FRA-debatten skall fortsätta, om än troligen inte lika intensiv. Men regeringen tar en stor risk."
Clearence Crafford på Centrum för Rättvisa är ganska nöjd med förslaget. (Hemsidan.)

Självklart har Centerpartiet, Annie Johansson, Fredrik Federley och Johan Linander skrivit positivt om överenskommelsen. Men de har alla tappat mycket förtroende hos mig genom hela den här processen. Det kommer ta lång tid och hårt arbete att åter de ska kunna återfå något av det. Men jag hoppas ändå att de försöker...

Vi övriga i Centerpartiets interna opinion, bland annat CUF, Stockholmscentern och mina kollegor i CenterUppropet.se är också ganska nöjda, men lite i förvarsposition.
Erik Hultin
Dexion 1, 2, 3
Magnus Andersson
Johan Hedin
Per Ankersjö
Lazlo Varga
Oscar Fredriksson

Övriga:
Mary
Johan Ingerö
SvD:s ledarblogg

Skeptiska/ negativa:
Mark Klamberg, en av alla sakliga kritiker till lagen är fortfarande besviken och lämnar Folkpartiet och alla uppdrag där: Godnatt!

Henrik Alexandersson

Motpol

Piratpartisterna är, med all rätta väldigt oroliga för att Tolgfors åter igen ljuger och skarvar i syfte att driva igenom lagen.
Christian Engström - Kan man snottra trafikstråk?
Basic Personligt
Rick Falkvinge

Tankar från rooten


Analysera först - prata sedan
Det är bara att inse - Tolgfors har under hela FRA-frågan varit "Ett lögnaktigt kukhuvud", som Magnus Betnér så vackert uttryckte det. Så jag tror inte på honom när han säger att lagen nu är "jättebra".

Även Peter J. Olsson undrar: Varför så bråttom?

Farmor Gun är också inne på samma sak. Hon känner att hon behöver analysera det hela och fundera en vända till och det tror jag är det bästa...
"Hela sommaren har det varit Lapp-Gubbens tvärstopp, som präglat regeringens hantering av FRA-lagen och vad som därtill hör. Vi har mer än en gång fått veta hur okunniga och illa insatta vi varit. Därför blir det svårt att tro att det nu blivit möjligt för allianspartiernas ledare att backa och göra om tidigare beslut på ett sådant sätt att det nu blir möjligt att acceptera det hela."

9 kommentarer:

Anonym sa...

FRA's egen personuppgiftslag finns kvar, med möjligheten att registrera folk utefter sexuell läggning, fackligt engagemang etc.

Inget har förändrats i de delar som gäller "metodutveckling", som uttryckligen säger att FRA inte behöver hämta in tillstånd någonstans ifrån för att få hämta in vadsomhelst.

Klamberg skriver att "allt sitter i detaljerna" och han har en poäng.

Det finns ett antal lagar, förarbeten och förordningar runt FRA-lagen som inte har förändrats, så frågan ä om vi inte får en obehaglig överraskning nästa år trots allt.


Glöm inte att hela försvarsunderättelseverksamheten ska ses över under 2009.
Hur många tror att det inte kommer att smygas in ny skit den vägen?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Vettiga synpunkter nestor och jag ommer själv at bevaka frågan. Tolgfors har ju, som jag skriver, bara ljugit och försökt att förleda oss. Varför skulle han sluta nu?

Det mest oroande är dock att Mark Klamberg lämnar. Hans senaste inlägg får mig att höja garden mot FRA 2.0-förslaget igen. Men vi får se vad som händer...

Anonym sa...

Det går inte att lita på att allt är bra bara för att Tolgfors säger det. Om detta å andra sidan skulle handla om att man har för avsikt att fulspela så är de tämligen korkade. Om det sker så kommer det att synas fullt ut preics ett år innan valet. Sämre timing är svår att tänka sig, och jag tror att man kan utgå ifrån att de inte är så ofattbart illa navlade rent strategiskt.

Å andra sidan....... varför inte, med tanke på hur hela frågan har hanterats hittills.

Anonym sa...

Markus, du får i ärlighetens namn gärna flytta mig till kategori 2, i andra hand kategori 3.

Sitter och skriver en kommentar och det finns positiva detaljer, men de är i minoritet tills dess de omvandlats i smart lagtext. Vilket jag inte tror på.

Inte minst skall vi hålla i minnet att de som ansvarar för detta utspel är människor som skulle... osm har få moraliska betänkligheter i det politiska spelet.

Anonym sa...

Men kom igen nu. Tolgfors stod i debatten i kammaren inför omröstningen och sa att lagen var rättssäker och inte någon massavlyssning.

Nu hyllar han ändringar av lagen som syftar till att göra den rättssäker och ta bort massavlyssningen.

Hur kan någon tänkande individ köpa detta svek av folkpartisterna?

"Svek" för att de utfäste ett löfte om "riv upp, gör om, gör rätt".

Vad är det de tror skulle bli sämre med en ordentlig utredning av behovet av kabelspaning och utredning av kritiken mot problemen med privacy, rättssäkerhet och effektivitet/nytta med FRA-lagen?

Vad är det de tror skulle bli sämre med att riva upp lagen de känner så stort behov av att reformera innan den träder i kraft?

Förklara gärna detta för mig. Det finns inga liberala partier i alliansen. Detta är ett faktum numer, tills motsatsen är bevisad.

Riksdagen är oförmögen att stifta lagar på ett gediget sätt med brett stöd från folket och blocken.

Regeringen har nu bevisat sig så regeringsoduglig som den själv tror sig skulle vara om den rev upp, gjorde om och gjorde rätt.

Deras samförståndsanda inom alliansen står över all vett och reson. Jag förstår Klamberg mer än någon annan allianspolitiker just nu. Och han har ju som bekant lämnat partiet.

Anonym sa...

Ekot har listan med ändamålen för FRA:s spaning:

1 - yttre militära hot mot landet,

2 - förutsättningar för svenskt deltagande i fredfrämjande och humanitära internationella insatser, eller hot mot säkerheten vid såna insatser.

3 - säkerhetspolitiska konsekvenser vid internationell terrorism

4 - utveckling och spridning av massförstörelsevapen och kontroll av svensk vapenexport

5 - allvarliga yttre hot mot samhällets tekniska infrastrukturer, till exempel it-trafik,

6 - konflikter utomlands med konsekvenser för internationell säkerhet

7 - internationella föreeteelser i övrigt av särskild betydelse för svensk utrikes- säkerhets- och försvarspolitik

Jag har lite svårt att se hur "kunderna" bara skulle vara regeringskansliet och Försvarsmakten...

Nu väntar också snabbutredning av polisens behov av signalspaning. Givetvis kommer man på något sätt se till att FRA:s kunskaper och resurser även kommer Säpo och RKP till del.

/JJ

Markus "LAKE" Berglund sa...

"Jag förstår Klamberg mer än någon annan allianspolitiker just nu. Och han har ju som bekant lämnat partiet."

Väl formulerat, tyvärr.

Jag har sett utvecklingen i dina poster Sophia och jag är, som vanligt, böjd att hålla med dig. Det börjar allt med se ut som att Tolgfors har upprepat bedriften från i Juni...

Anonym sa...

@Erik Hultin: Att försöka sätta någon sorts tillit till regimens smartness känns tyvärr fullkomligt överflödigt.

För övrigt nämner Lake, lite i förbigående, det där med den ständigt närvarande hetsen. Det måste ske nu, nu, nu! Varför är det så bråttom? Hittills har det inte kommit fram något annat argument än "utan den här lagen är det oreglerat" vilket för det första är osant och för det andra inte har varit något problem hittills. Just den här hetsen att driva igenom lagen gör att jag misstänker att det ligger ytterligare hundar begravna någonstans, förslagsvis på Lovön, som under inga omständigheter får grävas upp.

Anonym sa...

NATO måste blidkas med information om Ryssen för att Sverige ska kunna känna sig säkert trots bantat försvar. Därav brådskan.

Inga regler om övervakare som övervakar övervakarna som övervakar övervakarna kommer någonsin förändra faktum; All trafik görs fortfarande tillgänglig för statens förlängda arm = PROBLEM KVARSTÅR