lördag, september 04, 2010

Inspiration - "Vi kan klara det här"

Pirat- och integritetsfrågorna är heta nu, först skrev jag och Henrik på SvD Brännpunkt- Vi värnar integriteten, sen skrev Camilla Lindberg (fp) och Carl Johan Rehbinder (pp) på samma ställe om att - Våga vägra datalagringsdirektivet

Sedan skrives det en debattartikel på DN Debatt om att Wikileaks källor kanske inte alls är så skyddade med ett svenskt utgivningsbevis som vi tror (jag nämnde det här) - ”Rena bondfångeriet när Wikileaks talar om källskydd”

Misslyckade internet-filter har också möjlighet att bli en snackis.

Under hela processen med min och Henriks debattartikel (där Henrik förtjänstfullt rattade pennan) kom jag på mig själv med att tänka på en låt av Borlänge-punkarna Mimikry - Vi kan klara det här



Det är framför allt passagen i slutet (1:30 in) jag går och nynnar på:
Det kommer börja med oss två
Men vi kommer bli fler
Det kommer börja med oss två
Vi kommer bli fler än er
Vi kan klara det här…
Är det mig och Henrik de sjunger om? Jag känner mig träffad i alla fall:

Det kommer börja med en Centerpartist och en Sosse
Men vi kommer bli fler
 Det kommer börja med oss två
Vi kommer få fler röster än er
Vi kan klara det här...
Eller vad säger ni?!

Låten är från skivan Alderland, som du kan se/lyssna mer på Mimkrys hemsida. Egentligen handlar låten om Ådalen och facklig kamp, men den blir inte mycket sämre av det! (Jag skrev tidigare om Mimikry här.)


Det går inte längre säga att "ingen skriver om Piratpartiets frågor". Nu gäller det istället att kapitalisera på det som snackas om - så ut och ragga röster, ingen annan kommer göra det åt dig! Jag säger som Michael Jackson:
"If You Wanna Make The World A Better Place Take A Look At Yourself, And Then Make A Change"

Jag kan ju avrunda med att länka till ett annat inspirations-inlägg med Byggare Bob i fokus - Yes we can!

Jag säger som Jocke brukar säga i slutet på sina måndagsposter - Nu kör vi!

5 kommentarer:

Josef Boberg sa...

Nu är det äntligen tänkt och skrivet offentligt: ”Varken Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt drivs av någon önskan om att förändra världen. I stället är det viljan att skaffa makt !” - och det får ju uppfattas som gällande för ALLA PartiKratiStyrda = vanstyrda partier folkrättsligt sett - eller ?

Martin sa...

Stå för ditt parti och ge din röst

http://www.valresultatet.se

Josef Boberg sa...

Det ser ljust ut för Piratpartiet, verkligen...

Olof Bjarnason sa...

Fin låt!! Och verkligen träffande. Dock kan jag inte höra det där om en sosse och en centerpartist, men det kan vara att jag är så trött efter helgens kampanjande.

Vi hörs!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du får väl anstränga dig Olof! (och ha lite fantasi...)

:-)