lördag, juli 24, 2010

Starcraft 2 - eller varför jag aldrig kommer bli professionell gamer

Snart kommer Starcraft 2 ut på hyllorna (tisdag natt). Jag har redan förbeställt ett par exemplar, så jag kommer inte att köa utanför dataspelsbutikerna som jag gjort under de senaste Blizzard-relaserna, till exempelvis World of Warcraft-försäljningarna.

Men trots att jag spelar mycket dataspel och inlärningskurvan för många dataspel är mycket flackare än den är för traditionella, fysiska sporter, så kommer jag aldrig kunna mäta mig med de bästa.

Här är en av anledningarna:



Det krävs en enorm snabbhet för att kunna konkurrera med proffsen. De ger alltså 250-300 kommandon per minut i spelet. Men det är precis jämförbart med att det krävs enorm bollskicklighet för att kunna konkurrera med ett fotbollsproffs.

Oavsett om jag kommer bli proffs eller inte så kommer jag köpa Starcraft 2 och njuta av Blizzards enorma kvalitetsmedvetenhet och gedigna arbete. Kolla bara på denna trailer till spelet:


(Tips - Dra upp kvalitén till max och tryck upp den på helskärm...)

Har jag "tur" kanske jag springer på Anna Troberg online för en SC2-match, om hon inte är upptagen med att spöa Maria Wetterstrand.;-)

När jag ändå redan pratar om dataspel så kan jag inte undgå att länka till det inspirerande och skrämmnade inlägget på Herr Klokboks Kollektion, där han skriver två framtidscenarier, en utopi och en dystopi. Läs!

Herr Klokboks Kollektion - Stream of consciousness: Brave new world! Om vår framtid online

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj, ooh. Tack så mycket :)

Manen sa...

oh shit oh shit oh shit oh shit oh shit oh shit oh shit oh shit oh shit

:>

fan i helvete att jag inte har råd med StarCraft II i nuläget!

minst sagt episk trailer!

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Manen - tro mig, spelet är mycket bättre än trailern. Detaljrikedomen i kampanjen är enorm. minsta enhet har roliga, intressanta fakta som man hittar på lite olika ställen och de kartor jag spelat hittills har en massa roliga delar att utforska...