lördag, juli 10, 2010

Blizzard och Activision inser värdet av anonymitet - RealID slopas

Jag spelar dataspel. Inget konstigt med det för de flesta i min generation av 70-talister. Å andra sidan är det kanske inte heller något jag skulle välja att lyfta upp på en anställningsintervju eller en första dejt. Jag spelar i första hand för att det är avkopplande men ibland för att det är utmanande och mentalt stimulerande. Det är skönt att kunna slapna av vissa kvällar, logga in och bara slöspela och småprata. Ibland är det istället raid i World och Warcraft (WOW) och då är det fullt fokus och nya utmaningar som står på agendan.

Men oavsett vad jag gör i WOW, så gör jag det som Breledorm, en level 80 dvärg-hunter i gillet Rimfrost. Inte i egenskap av Markus "LAKE" Berglund, politiskt engagerad webredaktör. Innebär det att jag har något att dölja? Att jag inte har rent mjöl i påsen?

Nej, det bevisar bara att jag värderar mitt privatliv över mina nöjen. Självklart har jag skaffat mig vänner online som jag träffar även utanför spelet. Jag har till och med blivit bjuden på bröllop med vänner vi träffat under online-spelandet. Men jag vet också om fler, bara i mitt gille, som lever med hemligt telefonnummer och som inte vill avslöja sitt namn för vem som helst.

Blizzard hotar att döda privatlivet med RealID
Häromdagen berättade Blizzard på ett av sina forum att an i framtiden inte längre skulle få skriva inlägg på deras forum annat än om man uppgav sitt fulla namn, så kallat RealID. Den nyheten slog ner som en bomb och senast jag kollade hade cirka 50.000 skrivit och protesterat, i en enda tråd. Till det tillkommer alla andra trådar, i de övriga forum som Blizzard driver i andra världsdelar och på andra språk samt alla bloggposter och övriga inlägg i debatten.

Se monstertråden här: Battle.net Update: Upcoming Changes to Forums

Nyheten fångades upp bland annat av Piratpartiet här i Sverige men har även lett till 100-tals nyhetsartiklar i medier runt om i världen.

Bloggar har startats specifikt för att motarbeta detta förslag - realidiots.net

En annan blogg startades bara för att visa Blizzard om hur lätt det är att gräva fram privat information med bara ett namn -  What's in a name? (Skrämmande hur heltäckande och snabba visa kartläggningar kan bli!)

Ytterligare ett exempel på grävjobb, bara för at bevisa att det går: RealID Changes; The Very Real Ease of Stalking In The Internet Age.

Men ett potentiellt stalkande är bara EN anledning till varför upprört så många av Blizzards spelare och fans. En bra problem-/frågelista om anledningar till varför man kanske inte vill avslöja sin fullständiga identitet varje gång man vill "öppna munnen" på internet kan man pricka av här:
I, the poster, am one or more of the following:
        * a woman
        * a minor
        * a member of an ethnic minority
        * a person of alternative sexuality
        * a transgendered person
        * a person with a unique/uncommon name
        * a person who has been harassed/stalked
        * a person in an information-sensitive profession
        * a person who may be Google searched by co-workers/employers/potential employers
        * a person who may be Google searched by mates/potential mates
        * a person who is concerned about account security
        * a person who is uninterested in online social networking
        * a person who does not fit any of these categories but who is nonetheless concerned for    him/herself or for the welfare of others
        * a person who is concerned about identity theft.

    and I oppose RealID for one or more of these reasons:
        * It is a threat to personal safety.
        * It is a threat to personal security.
        * It will not eliminate/significantly reduce trolling.
        * It should be optional; choosing between risk and silence is not truly “optional”.
        * Unified tags/handles provide the same effect with minimal risk.
        * World of Warcraft is not Facebook.

    If this decision persists, I will do one or more of the following steps:
        * Refrain from posting on these forums.
        * Seriously reconsider my subscription.
        * Cancel my subscription.
        * Prepare to cancel my subscription should RealID be made mandatory in-game.
Hur många alternativ på listan kryssar du i?



Läsvärt om RealID:
Metaverse Journal: True names: identity, safety and Blizzard’s Real ID

About.com: Real Names, Real Risks

WOW.com: Real ID or Real bad IDea?

The hunters Mark: On the Subject of RealID and THM’s Future

Välskriven forumpost av Nattie: Incorrect Assumptions

Svenska bloggare som skrivit är bland annat

Sultans blogg: Battlenet och Blizzard

Tinas Universum: True names: identity, safety and Blizzard’s Real ID

The life of Pinky: Real ID dålig idé av Blizzard


...men gör en omvändelse under galgen


Som tur var har Blizzard nu ångrat sig - Regarding real names in forums

WOW.com: Mike Morhaime: Real names will not be required on official Blizzard forums

Den personliga integriteten vann, denna gång. Vilket åter igen bevisar varför det är mindre farligt att vinstdrivande företag hanterar dina personuppgifter än när staten gör det. Företag går att påverka!

7 kommentarer:

E-mannen sa...

Visst är det trist när man gör ett bamse-inlägg till bloggen så går orsaken till raseriet och "gör om, gör rätt" när man formulerat sig så väl.

Det var läsvärt ändå, tack :-)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hehe, ja men jag får skylla mig själv som tar så lång tid på mig att formulera mig och posta. Tur i alla fall att jag hann se ändringen innan jag publicerade inlägget. :-)

manen sa...

lite synd om Micah Wipple dock ;)


men hela RealID-affären var mest LUUUUUUUUUUUUUUUUUUUULZ på bekostnad av Blizzard/Actvision^^

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, det är lite synd om Micah Wipple, det håller jag med om manen.

Samtidigt så var visade communityn mest vad som var möjligt att ta reda på om Blizzard-anställda, syftet var ju inte att utnyttja informationen till något dåligt. Men det är ju just för att undvika dylika händleser som vi är negativa till att ständigt avslöja vår fullständiga identitet...

Anonym sa...

Moderaterna är ute i galen tunna igen. Denna gången på debattsidan...

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.406332-vi-maste-bli-hardare-mot-vapenbrotten

http://rickardnordin.blogspot.com/2010/07/m-vill-visitera-kriminellas-vanner.html

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, jag såg det via Centerbloggar Richard. Tack för tipset...

(Ps. jag tog bort dina dublett-poster helt...)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Bloggat nu:

Moderaterna vill fortfarande visitera för mycket

:-)