fredag, november 26, 2010

Hans Stergel lämnar Centerpartiet

En karismatisk färgklick i Norrtälje lämnar Centerpartiet. Hans Stergel skriver på sin egen blogg - Timeout i politiken!

"Vid gårdagens nomineringsstämma röstades jag bort som ordförande för Kultur och fritidsnämnden. Motiven är inte helt glasklara, ålder var det inte eftersom den nya ordföranden är 72 år! Min arbetsinsats och reslutatet har heller inte i frågasatts. Det är så enkelt att ett tillräckligt stort antal inte tycker om mig som person. Jag har därför fattat beslutet att lämna Centerpartiet efter 47 års medlemskap."
Trist, men inte någon chock. Hans utmanade sittande gruppledaren, Berit Jansson, men misslyckades och sitter man inte still i båten, så ska man tydligen inte heller sitta kvar i nämnden...

Hans Stergel har alltid varit kaxig och tagit plats, det är något som är ganska ovanligt i Centerpartiet, speciellt utanför Stureplanscentern och deras sympatisörer. Och jag har viss förståelse för att det blev som det blev, men det är en tråkig förlust för Centerpartiet ändå. Vi är inte bortskämda med färgglada företrädare...

Norrtelje Tidning - Berit Jansson kvar som Centerledare samt Stergel utmanar Jansson.

Moderaten Göran Pettersson skriver om det på NT-bloggen, vid två tillfällen.

Inga kommentarer: