söndag, mars 21, 2010

Topp-trion på Uppsala-centerns riksdagslista



Gårdagens Centerstämma i Uppsala fastställde riksdagslistorna. inte helt oväntat toppar sittande riksdagsledamoten Solveig Zander, Enköping, listorna. Vill du läsa mer om henne hittar du hennes blogg här.


På Andra plats kom Mattias Johansson, Uppsala. Han är tidigare ordförande i Centerpartiets Högskoleförbund (numer Centerstudenter) Mattias har sin gamla kampanjsida från förra riksdagsvalet kvar, här hittar du den. Med all sannolikhet kommer det komma upp en ny sida inom inte allt för lång tid, och då länkar jag självklart upp den också.

Och tredjenamnet på listan blev Sara Sjödal, Tierp. Hon är relativt etablerad i norra Uppland och Centerpartiet där, men jag känner henne inte så väl. Hon har inte heller en stor webbnärvaro, men en debattartikel med henne namn hittas och hon har i alla fall Facebook.


Mitt mål var att få med alla tre på en bild, men Solveig var lite stressad då hon vart, lite oväntat, distriktsordförande. Sittande ordförande avgick på mötet. Valberedningen vart lite tagna på sängen, men löste det hela bra, efter omständigheterna.


I övrigt var det en bra stämma. Lite kamp om platserna på riksdagslistan, men en juste, ärlig kamp.Den dagen det slutar vara kamp om riksdagsplatserna kommer jag bli orolig...

Jag pressade också topp-trion med bland annat integritetscertifieringar från Centeruppropet och väljarkontrakt om Nej till datalagringen. Mattias och Sara var positiva, även om ingen skrev på på stående fot, Soiveig är lite mer svårövertalad och tycker vi behöver lagra alla medborgares kontakter och kommunikation för "kampen mot terrorismen".

Vi får se vad som händer. Den kandidat som vill ha mitt stöd kan inte räkna med det utan en integritetscertifiering i alla fall!

Uppdatering: Solveig själv skriver också  - Riksdagslistan klar

Inga kommentarer: