fredag, mars 12, 2010

Därför älskar jag internet

Jag älskar internet!

Framför allt kommer internet innebära en stor, jobbig omställning för vår demokrati eftersom makten fördelas ut från toppen av samhället och ut till allt fler medborgare, som nu kan göra sina röster hörda och lättare kan granska makthavarna och bilda opinion för sina åsikter. Internets (vår) kollektiva styrka kan användas till mycket gott, och gör också det för det mesta:

Youtube: Advanced Being intervention



Jag transkriberade hela texten, för den är så jäkla bra!
Greeting Citizens of earth!
My people have developed technologies which allow us to throw off our physical form and travel great distances in the blink of en eye.

We are in dialogue with your leaders to help the human race survive it´s infancy, for we believe in you.

We're helping your scientist find cures for diseases which afflict your bodies. And helping you to preserve you planet's most precious resources.

Many among us wage peace and one day, with our help, war may be a thing of the past. Our army is a billion strong and growing.

We are the people of the internet and together we are shaping the future of human kind.

(Text) Is the internet the greatest power the world has ever seen?
Sprid gärna filmen vidare!

Läs mer på BBC:s hemsida - Superpower - exploring the extraordinary power of the internet


Läs också Cybernormer: Internet som demokratisk arena och rättighet

Eller Rick Falkvinge, Piratpartiets ordförande kärnfullt som uttrycker det:
"Och i denna svärm, i detta globala medvetande, så har en femåring i Uganda som precis fått sin första dator precis lika mycket tyngd som du och jag i de rika I-länderna. Fantastiskt räcker inte för att beskriva det."

(Tipstack för ovanstående två länkar till Isak Gerson - Internet är stort. Neutralt internet är större.)

Demokrati = Fred, vilket detta också visar: Internets "grundare" nominerade till Nobels fredspris

 Mer om yttrandefrihet
Avslutar med ett lästips från Magnus Betnér, där han kritiserar alla som säger sig försvara Lars Vilks yttrandefrihet och hans rätt att publicera vilka dumheter som helst. Yttrandefriheten är en ovillkorlig rättighet och jag hänvisar i övrigt till Henrik Alexandersson.


SVT Debatt, Magnus Betnér: "Väck mig när ni verkligen försvarar yttrandefriheten"

8 kommentarer:

språkpolisen sa...

witch = which

decease => disease

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack "språpkpolisen"!

Jag var lite för snabb och hade inte tid att korrekturläsa texten när jag skrev av den.

Du, språkpolisen, är också en av alla anledningar til att jag älskar internet - hjälpsamma personer som gärna lägger av sin tid för att förbättra andras jobb så att vi tillsammans skapar något som är ännu bättre!

Magnus Persson sa...

"of our" borde antagligen vara "off our"...

Sen fattas det även genitivapostrof på "planets'".

/en till språkpolis, den här lite pedantiskare :-)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Då är du desto mer omtyckt Magnus.

/hug

:-)

Trix sa...

Som varande svensk sk språkpolis så heter det faktiskt "mer pedantisk", Magnus Persson :D

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag trodde att det var många som kunde ha den titeln Trix. Det är i alla fall intrycket jag fått.

;-)

Jonas Lejon sa...

Trevligt att du uppmärksammar mitt projekt GovData!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack själv för att du driver projektet Jonas! Det är jätteviktigt att set skapas bättre transparens på våra offentligt finansierade myndigeheter.

Eller som en kompis till mig sa:
- Inte kan väl dom 'folkvalda' hitta på dumheter med våra skattepengar? 8-O