torsdag, mars 04, 2010

Om Centerpartiet på Dagens Media

Idag läser jag två olika artiklar som berör Centerpartiet på Dagens Media:

Erik Westerberg - "Skit i att kommunicera - agera rätt istället"

Citat:
"Vi har varit för dåliga på att kommunicera". Frasen ekar genom 2000-talets andra hälft. Vid varje skandal eller motgång kan den dammas av för att ta fokus bort från grundproblemet: agerandet.  Senast var det näringsminister Maud Olofsson efter ett bottenresultat i en undersökning om vilka partier företagare gillar.  Men hon står långt ifrån ensam i att ta till klyschan."
Erik menar att det viktiga är att agera på rätt sätt, inte att kommunicera på rätt sätt. Och visst är det så. Det spelar mindre roll om man säger sig vara för ett öppet och liberalt samhälle, där alla medborgare har rätt till en privat sfär, om man senare i mandatperioden röstar för FRA-lagen och Ipred. Då kan man snacka hur mycket man vill, de enda siffrorna som ökar i opinionsundersökningarna då är politikerföraktet.

Den andra artikeln är lite mer fokuserat på Centerpartiet, då den är skriven av en politisk motståndare:

Miljöpartiets Magnus Johansson - "Kan Centern köpa förtroende?"

Han skriver om skillnaden mellan idellt valarbete och betalade kampanjer. En intressant reflektion, faktiskt...

Inga kommentarer: