onsdag, mars 31, 2010

Transparent eller anonym? Vad ser vi i framtiden?

Radio TelescopeKjell Häglund skrev i en krönika i tidningen Journalisten att det är han som lags upp bloggen/kommentarsflödet "Steelneck says":

Krönikan i Journalisten: Hyllad debattskribent vill vara anonym

Bloggen/kommentarsflödet, som fångar upp allt som Steelneck skriver, runt om på olika bloggar hittar du här: Steelneck says.

Visst är det väldigt bra för oss som gillar Steelnecks formuleringar, att de samlas på en plats, samtidigt visar det också riskerna, de negativa konsekvenserna med hyperdistribution - allt kan samköras om det finns på nätet, oavsett hur utspritt det är.

Henrik Brändén på Sagor från Livbåten skriver mer om hur information om dig som person kan komma att användas emot dig i framtiden, med anledning av Joakim Jardenbergs totala transparens genom publicerandet av sitt egen DNA på nätet.

Enkelspåriga politiker bör dock notera det Joakim själv skriver:
"Jag gillar att utforska vad transparensen kan göra för oss. Jag ser ingen som helst motsättning mot att vara en hårdnackad FRA-motståndare å ena sidan, och kontinuerligt gå längre och längre med den självvalda transparensen å andra sidan."
Henrik på Livbåten lyfter, precis som Joacim, också upp de positiva sidorna med datainsamling, att våra samlade DNA-profiler kan hjälpa till att bota sjukdomar, enbart genom att göras tillgängliga på nätet, tillsammans med en kort beskrivning av kända sjukdomar.

Visst är det lätt att bli både skrämd och otroligt optimistisk på en gång?!

Även Opassande skriver om Total transparens som vapen?
(Notera att den nu berömde Steelneck skrivit en kommentar här, som inte verkat fångas upp av Kjells blogg...)

The Economist skrev nyligen också ett gäng genomarbetade artiklar om framtidens informationshantering och datainsamling: Data, data everywhere

Redan i första stycket inser man att framtiden bara ha börjat:
"When the Sloan Digital Sky Survey started work in 2000, its telescope in New Mexico collected more data in its first few weeks than had been amassed in the entire history of astronomy. Now, a decade later, its archive contains a whopping 140 terabytes of information. A successor, the Large Synoptic Survey Telescope, due to come on stream in Chile in 2016, will acquire that quantity of data every five days."
Vi i Sverige har tur att Piratpartiet finns som samlar, diskuterar och sprider kunskap kring hur all datainsamling påverkar samhället. Det finns enstaka andra, men Piratpartiet har lyckats samla många som har den kompetensen på samma ställe.

Länktack: Jag såg först Stelneck-bloggen nämnas av Unni Drougge - DA STEELNECK SHIT

3 kommentarer:

Unknown sa...

NU är Steelnecks kommentar på Opassande "uppfångade"!

Men, värt att notera: posterousbloggen "Steelneck says" är inte avsedd att fortsätta, jag håller väl liv i den ett tag till eftersom det blivit ett sådant intresse, men jag satte upp den som en del av Journalistenkrönikan. Som f.ö. fick slutet bortkapat, jag tycker att min avslutning var viktig:

"Har jag utnyttjat Steelneck, för egen vinning eller för ”the greater good”, eller både och – och för Steelnecks egen vinning? Vad tycker ni? Jag sätter inte en punkt här för att avsluta krönikan utan för att låta Superkommentatorer ta över."

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ahh, tack för din kommentar Kjell!

Jag tyckte slutet på din krönika var bra redan som det var. Men jag håller med dig om att det var synd att det sista du skrev kapades bort.

Är posterousbloggen alltså helt manuell? Jag antog att den delvis var automatiserad.

Jag inser nu att jag kanske drog lite stora växlar på just det, i alla fall om datahantering. Men huvudtesen i mitt inlägg rubbas so tur var inte av detta.

Thomas Tvivlaren sa...

Mycket bra spaning då jag också är en idol till Steelneck sedan länge!

Manuell trackback:

Mymlan gör en Ask