söndag, november 07, 2010

Finax överpris på Branmüsli (och Boxer-affären sammanfattad)



Jag gillar Finax och deras Branmüsli, men jag förstår inte varför kilo-priset ska stiga med nästan 50 procent (!) när man stoppar i några frystorkade jordgubbar?

Vanlig Branmüsli - 750 gram för 29,90 = 39,87 kr/kg
Jordgubbssmak - 625 gram för 36,90 = 59,04 kr/kg

Jag klagade tidigare på ICA:s jämförelsepriser, eftersom de på ett oärligt sätt försökte framställa sina egna märkesvaror som billigare (något som ICA nu fixat till) men här är det inte ICA det är fel på, det är Finax prissättning...

Boxer skiter i sina kunder
När jag ändå är inne på konsumentmakts-spåret kan jag tipsa om Boxers idiotiska avtal. En familjs hus har brunnit ner, men Boxer vägrar, trots det, att bryta avtalet. Den ensamstående mamman (?) tvingar alltså att betala för ett Boxer-abonnemang, trots att hon varken har en TV, en digitalbox eller ens ett hus! Skäms ta mig faan! (det är sämre stil än Com Hem!)


Christina Stielli skriver om den drabbade vänninnan - Vad händer om det händer?

Boxer senare krypet till korset, men vägrar att ändra på de idiotiska avtalsvillkoren, utan vill bara undvika dålig publicitet. Det Boxer skulle gjort var att erkänt att avtalet är orimligt och sedan skrivit om det! Gör om, gör rätt!

Christina skriver tre inlägg till om händelsen och Boxers urusla agerande:

2- Man måste älska sociala medier
3 -Så ringde Boxer
4 - Ett resultat av sociala mediers kraft, och hänvisar till denna Expressen-artikel:

Expressen_20101107.pdf
Uploaded with Skitch!

Mer skriverier (och utskällningar av Boxer) på Knuff.se

2 kommentarer:

Staffan sa...

Jag vet inte exakt vilka regler som gäller på Boxer, men på andra företag har man ofta fått något i utbyte mot en bindningstid - en billig/gratis box, eller ett lägre pris i ett par månader till exempel. Ur det perspektivet kan jag förstå att man på Boxer är tveksamma till att häva avtalet. Jag tycker nog att på det hela taget var det rätt hyggligt att gå med på att säga upp från sista januari - det låter som om de struntat i bindningstiden, och låtit henne säga upp avtalet med den normala uppsägningstiden (3 mån är branschstandard) i stället.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Självklart hade Boxer och kvinnan ett avtal med en bindningstid Staffan, men det är inte det frågan handlar om.

Det handlar istället om att även företag bör vara medmänskliga. Boxers agerande i frågan är INTE medmänskligt och det kommer de att förlora kraftigt med sympatier på och solka ner sitt eget varumärke!

Så har du ett företag bör du skapa tillräckligt bra system i kundtjänst och andra tillfällen där du möter kunder, så att dina medarbetare har mandat att vara medmänskliga. Svårare än så är det inte...