måndag, juni 16, 2008

Moderaterna är beredda att gå över lik för att tvinga igenom FRA-lagen nästa vecka

Enligt uppgift från flera håll har den Moderata partiledingen hotat med uteslutning om de tänker rösta emot FRA-lagen nästa vecka!

(Uppgifter har kommit oberoende från både Svensson och Bloggen Bent. Skrivit om frågan har redan ProjO och Rick Falkvinge hunnit göra.

Det är helt sjukt. Jag tyckte partipiskan ven hårt i Centerpartiet, men detta är ju ingenting mot hur det går till i Moderaterna. Vad är det deras partiledning försöker göra egentligen? Vad är det de är så måna om att ta reda om oss medborgare, som vi inte redan har avslöjat? Vad är det som lockar med att avlyssna 9 miljoner oskyldiga svenskar i den fromma förhoppningen att få fast de få individer som skulle kunna utgöra ett hot?

Jag skrev i en tidigare post om om förra året, då Fredrik Reinfeldt hotade med att avgå om någon Moderat röstade "fel" och nu hotas de med uteslutning! Sannolikt är det svårt att utföra en dylik uteslutning av det skälet, men bara att hotet uttalats är sjukt nog. Reinfeldt borde ta och stoppa lagen medans tid är. Annars är risken att regeringen verkligen begår harakiri över ett förslag som aldrig borde kommit längre än till första lagrådsremissen i ett demokratiskt land!



Inte i Centerpartiet, eller?
Det har som sagts pratats om hårda tag i Centerpartiets riksdagsgrupp, men om jag får höra så mycket som en viskning om dylika hot från Centerhåll blir jag hysterisk. Jag tänker inte tillåta hot, utfrysning eller mobbning i det parti jag stödjer. Antingen kommer jag riva upp himmel och jord och se till att de idioterna som sysslar med sådant blir avsatta med omedelbar verkan, och kan jga inte göra det så får jag se mig om efter att annat parti. Och en stor del av medlemskåren kommer nog att sympatisera med mig...

Ps. Läs om varför staten inte ska ha för stor kontroll över medborgarna och varför vi behöver en konstutitionsdomstol i Sverige hos Henrik Alexandersson.

Inga kommentarer: